[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Zawód nauczycieIski w dużej mierze poIega na wykorzystywaniu zasobów osobistych.Granicapomiêdzy tym, jak wykonujê konkretne dzia³ania, a kim jestem, jest p³ynna.St¹d szczególna koniecz-noSæ uczenia siê przyjmowania i nadawania informacji zwrotnych na poziomie osobistym.Przyjmowanie informacji zwrotnej wi¹¿e siê z naturalnymi trudnoSciami, które tkwi¹ g³êboko w ka¿-dym z nas.Przedmiotem informacji zwrotnej s¹ dwa drogie nam na ogó³ obrazy samego siebie: obrazSpo³eczne Towarzystwo OSwiatowe  Szkolenie dla nauczycieli i dyrektorów PAOW30 Rozwijanie umiejêtnoSci wychowawczychuformowany na mój w³asny u¿ytek i ten, który przedstawiam otoczeniu.Oba te wizerunki s¹ istotnymelementem poczucia naszej to¿samoSci  dlatego tak trudno ryzykowaæ ich zmiany.Ka¿dy z nas ma ponadto ustalone (wypracowane) wzorce kontaktowania siê z innymi ludxmi, a wnaszej kulturze nie ma wSród nich naturalnego wzorca udzielania informacji zwrotnych.informacja zwrotna jest zawsze subiektywna  nie jest wyrokiem, nie jestem  taki , a jedynie ktoS tak mnie widzi, tak na mnie reaguje i mówi nam o swoich odczuciach, mySlach, wyobra¿eniach.Mówimi o sobie.Warunkiem korzystnego oddziaÅ‚ywania informacji zwrotnej jest poczucie bezpieczeñstwa w rela-cjach z osob¹, od której te informacje otrzymujê.JeSli mam do tej osoby zaufanie, jeSli wierzê w jej ¿ycz-liwoSæ i w to ¿e jestem dla niej celem, a nie Srodkiem do osi¹gniêcia jej osobistych celów, jeSli jestemprzekonany, ¿e podstawowym celem jej informacji jest moja osobista korzySæ  wówczas jestem gotówprzyj¹æ nawet najtrudniejsze informacje nt.mojego funkcjonowania i rzeczywiScie z nich skorzystaæ.Nauczyciel powinien w praktycznych sytuacjach nauczyæ siê udzielania i przyjmowania informa-cji zwrotnych (mo¿na siê tego uczyæ na warsztatach dotycz¹cych komunikacji lub umiejêtnoSciwychowawczych), a nastêpnie nauczyæ tego uczniów.Oto kiIka podstawowych zasad udzieIania i przyjmowania informacji zwrotnych:zaczynaj od informacji pozytywnych, rozpoczynaj¹c od informacji krytycznych mo¿esz urucho-miæ mechanizmy obronne ucznia;przekazuj konkretne informacje zwi¹zane z konkretnym zachowaniem (zdarzeniem), tak, abyuczeñ dowiedzia³ siê, co Twoim zdaniem robi dobrze, a co móg³by zmieniæ; uczeñ nie skorzystaz informacji zbyt ogólnej;mów o tym, co uczeñ mo¿e zmieniæ  informacja zwrotna powinna dotyczyæ tych spraw, na któreuczeñ ma wp³yw;mów o tym, co zdarzy³o siê  tu i teraz  najlepiej jeSli informacja zwrotna dotyczy zdarzeñ,których nie musimy wydobywaæ z pamiêci, co mo¿e byæ powodem nieporozumieñ; Natychmia-stowe przekazanie swoich odczuæ, zw³aszcza negatywnych, daje te¿ mo¿liwoSæ rozwi¹zaniatrudnej sytuacji;unikaj ocen, nakazów, moralizowania, diagnozowania  na rzecz opisu.Informacja zwrotnapowinna skupiaæ siê na odczuciach i opiniach na temat konkretnych zachowañ danej osoby, anie na ocenie tej osoby lub interpretacji jej zachowañ.pozostawiaj wybór uczniowi  powinno unikaæ siê przekazywania rad i narzucania swoich po-mys³Ã³w; uczeñ powinien sam zdecydowaæ, czy i jak chce skorzystaæ z naszych spostrze¿eñ;skupiaj siê na potrzebach ucznia  informacja zwrotna powinna przynieSæ mu korzySæ, a nie byæsposobem na uwolnienie nagromadzonych emocji nauczyciela;zadbaj o okolicznoSci przekazywania informacji zwrotnych  informacje (zw³aszcza trudne) po-winny byæ przekazywane w okolicznoSciach umo¿liwiaj¹cych uczniowi ich spokojne wys³ucha-Spo³eczne Towarzystwo OSwiatowe  Szkolenie dla nauczycieli i dyrektorów PAOW31 nie.Chodzi zw³aszcza o to, aby by³o wystarczaj¹co du¿o czasu na ich wys³uchanie i przemySle-nie, aby otoczenie zapewnia³o poczucie bezpieczeñstwa (np.nie przed ca³¹ klas¹) a stan emo-cjonalny ucznia umo¿liwia³ przyjêcie informacji, np.informacje nie przynios¹ korzySci, jeSli uczeñjest zdenerwowany, zaaferowany, przygnêbiony.PrzyjmujÄ…c informacje zwrotne:Wys³uchaj informacji bez natychmiastowego odrzucania, usprawiedliwiania siê lub innych formobrony.Obrona, zw³aszcza przed informacjami krytycznymi, jest naturalnym odruchem.Po¿y-tek jednak z niej niewielki, skoro naszym celem jest skorzystanie z tego, ¿e inni ludzie widz¹ naslub sytuacjê inaczej ni¿ my.Natychmiastowa obrona mo¿e tylko zniechêciæ nadawcê do dziele-nia siê swoimi spostrze¿eniami.Upewnij siê, czy dobrze zrozumia³eS komunikat; w razie w¹tpliwoSci warto sprawdziæ, np.stosu-j¹c parafrazê, co nadawca ma na mySli.Nie poprzestawaj na informacji z jednego xród³a  rozmaite osoby odbieraj¹ nasze zachowaniew odmienny sposób; porównanie ich spostrze¿eñ mo¿e siê okazaæ bardzo wartoSciowe.PrzemySl informacjê i sam podejmij decyzjê, jak j¹ wykorzystaæ.Z niektórymi spostrze¿eniamimo¿esz siê nie zgadzaæ, inne wolno uznaæ za ma³o wa¿ne.Zale¿y to tylko od Ciebie.ProS o informacjê zwrotn¹  jeSli ci na niej zale¿y, a z jakichS powodów jej nie otrzymujesz (np.uczniowie lub wspó³pracownicy nie s¹ pewni Twojej reakcji na uwagi krytyczne), to warto otwar-cie o ni¹ poprosiæ [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ines.xlx.pl