[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Dopiero po medytacji Ojciec Ignacy zaprasza nas do refleksji nad naszym sposobemkorzystania z metody modlitwy oraz nad naszÄ… postawÄ… serca i ciaÅ‚a na medytacji.Wpytaniu: Jak mi siÄ™ powiodÅ‚a medytacja? Å›w.Ignacy każe nam bardziej odwoÅ‚ać siÄ™ dospontanicznego odczucia sumienia wrażliwego na sÅ‚owo Boże niż do analizy intelektualnejczy też emocjonalnej naszej modlitwy.Serce otwarte na Boga daje nam wewnÄ™trzne poznanienaszego zaangażowania, postawy ofiary i wysiÅ‚ku na modlitwie.Prawe sumieniespontanicznie napomni nas, jeżeli przyjmiemy postawÄ™ zamkniÄ™cia, wewnÄ™trznego oporu czyegoizmu, a pochwali, jeżeli bÄ™dziemy przejrzyÅ›ci i hojni przed Bogiem.W refleksji po medytacji od ogólnej oceny naszej modlitwy trzeba nastÄ™pnie przejśćdo konkretnych naszych postaw i zachowaÅ„, aby móc zbadać przyczynÄ™ tego, jak powiodÅ‚anam siÄ™ medytacja : dobrze czy zle.W tym celu możemy zadać sobie dwa rodzaje pytaÅ„.Pierwszy dotyczy osobistego zaangażowania w caÅ‚e rekolekcje: zachowania milczenia,miejsca medytacji, szczeroÅ›ci w rozmowach indywidualnych, przygotowania do medytacji,wewnÄ™trznego skupienia, postawy hojnoÅ›ci i ofiarnoÅ›ci wobec Boga, wiernoÅ›ci proponowanejmetodzie.Pytania te dotyczÄ… tego, na co mamy wpÅ‚yw i co od nas zależy.Drugi rodzaj pytaÅ„ dotyczy naszych wewnÄ™trznych przeżyć, odczuć i poruszeÅ„, którebezpoÅ›rednio nie zależą od nas, ale sÄ… nam dane: Co najbardziej poruszyÅ‚o mnie namedytacji? Jakie rodziÅ‚y siÄ™ we mnie pragnienia i natchnienia? Czy nie budziÅ‚y siÄ™ we mniejakieÅ› wewnÄ™trzne opory? JeÅ›li tak, czego one dotyczyÅ‚y? Co Pan Bóg chciaÅ‚ mi powiedzieć?Przed czym chciaÅ‚ mnie przestrzec, napomnieć? Do jakich myÅ›li, pragnieÅ„ i natchnieÅ„ chcÄ™powrócić?Zbadanie przyczyn tego, jak mi siÄ™ powiodÅ‚a medytacja, ma konkretny pedagogicznycel: jeżeli medytacja powiodÅ‚a mi siÄ™ zle, bÄ™dÄ™ żaÅ‚owaÅ‚ za to, chcÄ…c poprawić siÄ™ wprzyszÅ‚oÅ›ci.A jeÅ›li dobrze, podziÄ™kujÄ™ Bogu, Panu naszemu, i nastÄ™pnym razem bÄ™dÄ™ siÄ™trzymaÅ‚ tego samego sposobu.DziÄ™ki refleksji nad medytacjÄ… rekolekcje mogÄ… stać siÄ™prawdziwÄ… szkoÅ‚Ä… modlitwy, w której rekolektant najpierw sam siebie koryguje, a nastÄ™pniemoże rozeznać swojÄ… duchowÄ… pracÄ™ w dialogu kierownictwa duchowego.W tym kontekÅ›cie popeÅ‚nione bÅ‚Ä™dy nie stajÄ… siÄ™ powodem użalania siÄ™ nad sobÄ… izniechÄ™cenia, ale sÄ… raczej okazjÄ… do pogÅ‚Ä™bienia doÅ›wiadczenia na modlitwie.NiedoskonaÅ‚oÅ›ci i sÅ‚aboÅ›ci na medytacji winny stawać siÄ™ dla nas zaproszeniem do ukorzeniasiÄ™ przed Bogiem oraz proÅ›by o miÅ‚osierdzie i Å‚askÄ™ wiÄ™kszej wiernoÅ›ci. Poprawa wprzyszÅ‚oÅ›ci , o której mówi Å›w.Ignacy Loyola, zależy bowiem nie tylko od nas, ale równieżod otrzymanej Å‚aski.Natomiast medytacja, którÄ… odprawiliÅ›my dobrze, winna zrodzić uczuciawdziÄ™cznoÅ›ci wobec Boga, ponieważ byÅ‚a ona nie tylko owocem naszego wysiÅ‚ku i pracy, aletakże owocem Å‚aski i Bożego dziaÅ‚ania.Każda dobrze odbyta medytacja winna też stać siÄ™zachÄ™tÄ… do wiÄ™kszej wiernoÅ›ci Bogu w nastÄ™pnych ćwiczeniach duchowych.Refleksja po medytacji jest nie tylko analizÄ… naszych przeżyć, postaw i natchnieÅ„, leczw pewnym sensie staje siÄ™ przedÅ‚użeniem medytacyjnej modlitwy.9.POWTÓRZENIA MEDYTACJIW czasie wiczeÅ„ duchownych Å›w.Ignacy poleca nam czÄ™sto robić powtórzeniamedytacji.SÄ… one sposobem pogÅ‚Ä™biania i uwewnÄ™trznienia rozważanej tajemnicy.Ponieważw czasie powtórzeÅ„ pamięć, rozum i wyobraznia nie otrzymujÄ… nowych treÅ›ci, możemy wmedytacji powtórkowej uprzednio poznane treÅ›ci zgÅ‚Ä™biać sercem i peÅ‚niej zaangażować wmedytacjÄ™ naszÄ… wolÄ™.Poprzez powtórzenia medytacji rozważane tajemnice winny zstÄ™powaćz pamiÄ™ci i rozumu do serca.IgnacjaÅ„skie powtórzenia medytacji nie polegajÄ… na powracaniu do wszystkich treÅ›ci idoÅ›wiadczeÅ„ z poprzednich medytacji, ale tylko do tych, które miaÅ‚y dla nas szczególneznaczenie.Ojciec Ignacy mówi: Powtórzyć ćwiczenie [.], zwracajÄ…c uwagÄ™ i dÅ‚użej siÄ™zatrzymujÄ…c nad tymi punktami, w których odczuÅ‚em wiÄ™ksze pocieszenie lub strapienie, alboteż w ogóle miaÅ‚em jakieÅ› wiÄ™ksze przeżycie duchowe (Cd 62).W medytacjachpowtórkowych wracamy wiÄ™c do konkretnych pojedynczych słów, zdaÅ„, myÅ›li, odczuć inatchnieÅ„ szczególnie ważnych w poprzedniej modlitwie.Ojciec Ignacy podkreÅ›la jednak, żenależy zatrzymać siÄ™ nie tylko nad tymi punktami , które przyniosÅ‚y nam szczególnepocieszenie, ale także nad tymi, które powodowaÅ‚y strapienie wewnÄ™trzne
[ Pobierz całość w formacie PDF ]