[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.lWolterianizmlljest to postawa charakteryzująca się krytycyzmem, odrzuceniem autorytetów.Mówi o konieczności tolerancji dla innych postaw.Charakteryzuje ją libertynizm (swoboda, również obyczajowa, racjonalizm, podkreślenie niezależności).lljest to wzorzec osobowy człowiek, który broni własnej niezależności, suwerenności, rozumu.Ma świadomość, że myśli i broni swoich myśli.Nie chce być traktowany jako ogół.llwolterianizm to też styl literacki, charakteryzujący się dowcipem, paradoksem, elegancją wypowiedzi, błyskotliwością myśli.Służył do wyrażania filozoficznych myśli o człowieku i jego miejscu w kosmosie.Służył do przyglądania się ludzkiemu życiu jako pewnemu stereotypowi.l„Kandyd”Treścią tego utworu są losy tytułowego bohatera.lCzęść IlKandyd zalecał się do Kunegundy.Zobaczył to jej ojciec i wygnał go z zamku.Kandyd chowa się więc w zamku.Autor dowodzi tu, że nie ma skutków bez przyczyny.lCzęść IIlPo wygnaniu Kandyd jeździ po świecie.Odwiedził Eldorado.Zobaczył, że żyje się tam dostatnio.Jest tam pełno złota, aletamtejsi nie traktowali złota jako czegoś cennego.Panował powszechny dostatek i dobrobyt.Gdy wszyscy go mają to nie liczy się on tak dla ludzi.lCzęść IIIlSą tu refleksje na temat zła i dobra.Stwierdzają, że ludzka natura nie zmieni się Człowiek ma skłonność do zła.Mowa jest też o nietolerancji religijnej.lDenis DiderotlBył pisarzem, filozofem, stworzył zarys teorii dramatu XVIII wieku pt.„Paradoks o autorze”.Znany jest jako autor powieści:„Kubuś fatalista i jego pan”Kubuś i jego pan podróżują konno i prowadzą rozmowy.Osią fabuły jest podróż, chwytem konstrukcyjnym dialog.Najważniejsze są przemyślenia bohatera.Wydarzenia są jedynie ilustracją.Większym filozofem jest Kubuś.On roztrząsa problemy dotyczące przypadku, miłości, wolnej woli.Kubuś jest wyznawcą fatalizmu.Wierzy w odgórne założenia co do jego losu.Tego typu zachowanie jest związane z teorią predestynacji Jest to teoria mówiąca, że `Kroczymy w ciemnościach, pod tym co zapisane w górze'.Komentarz autorski to zwroty do czytelnika.Narrator snuje opowieść jak tworzy swoje dzieło.Jest to, więc też powieść o stwarzaniu powieści.Rozmowy dotyczą Kubusia, jego miłości.Kubuś dąży do uogólnień, maksym.Z rozmowy możemy się dowiedzieć, że człowiek wypełnia to co jest zapisane.Człowiek nie wie jaki będzie jego cel.Każde wydarzenie pociąga za sobą następne.W życiu jest też istotna kwestia przypadku.Cały ten utwór kipi jednak optymizmem.Kubuś zgadza się na taki los i jest z tego zadowolony.lWIEK XVIII W POLSCEllSYTUACJA SPOŁECZNO-POLITYCZNAlW Polsce w odróżnieniu od Francji dominowała szlachta, a nie mieszczaństwo.Następował upadek miast.Był zły stan gospodarki.Następował rozkład organizacji państwowej.Prestiż Rzeczpospolitej na forum międzynarodowym upadł.Polska stała się pionkiem w rękach sąsiadów (rozbiory).Król (Stanisław August Poniatowski) przystąpił do walki z sarmatyzmem.W nim upatrywał źródło zła.Król starał się zaangażować różne środki do walki z zacofaniem.lPREKURSORZYllStanisław KonarskilWszechstronny działacz, zajmował się:lpraca nad reformą ustroju państwal„Traktat o skutecznym rad sposobie”Charakteryzuje ówczesną RP i wysuwa postulaty, żądania mające uzdrowić państwo.Przeciwstawia się liberum veto, proponuje, aby źródłem decyzji była większość głosów.Gani prywatę szlachty.Przeciwnik szlacheckiej megalomanii (manii wielkości).loświatalZreformował szkolnictwo, żądał wprowadzenia nauczania rozumowego.Kładł nacisk na sprawy wychowania obywatelskiego, ludzi świadomych sytuacji społecznej i politycznej, świadomych obowiązku wobec ojczyzny i narodu.Podążał za nauczaniem poglądowym, opartym na racjonalnym poznawaniu rzeczywistości, empirystycznych metodach
[ Pobierz całość w formacie PDF ]