[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Nietzsche przyniósł myśli o woli mocy, o nadczłowieku ipostępu, słusznąw odniesieniu do nauki filozoficznego rzemiosła.Błędnywiecznym powrocie, które niejedną głowę wprawiły w zamęt, ale są takbył pogląd, jakoby lepsze pózniejsze wyniki eliminowały wcześniejsze,samo nie do przyjęcia jak Kierkegaarda nadmiernie niejako wywyższonektóre jako przebyte w postępie szczeble są już tylko przedmiotemchrześcijaństwo.zainteresowań historycznych.Za prawdziwe uchodzi wtedy nowe jakoAle większość refutacji Kierkegaarda i Nietzschego jest bez sensu itakie.Odkrycie czegoś nowego daje poczucie osiągnięcia w dziejachbrzmi jak apel o kontynuowanie snu.Trywialnie biorąc są słuszne, aleszczytu.Takie zasadnicze nastawienie cechowało często filozofów wdzięki temu znika zadra, którą Kierkegaard i Nietzsche wrazili w naszeostatnich wiekach.Wciąż na nowo sądzili, że całkiem nowymi odkryciamisumienie.Nie będzie zaś żadnego prawdziwego rozwoju filozofii w przy-przezwyciężają całą przeszłość, że dopiero teraz zaczyna sięprawdzi-waszłości, jeśli nie zagłębia się ona w tych dwóch gigantów.Albowiemfilozofia.Tak było u Kartezjusza, u Kanta mimo całej jego skromności iswym dziełem, które się rozpadło, i ofiarą własnego życia objawili namszczególnego po temu prawa, butnie w tzw.niemieckim idealizmie: ucoś, czego nic nie zastąpi.Pozostają nadal siewcami niepokoju i obejśćFichtego, Schellingai Hegla, z kolei u Nietzschego.Po tragedii zaś nastę-ich sienie da, póki mamy jeszcze fałszywy spokój.powała farsa.Kiedy w r.1910 Husserl ogłosił w pierwszym numerze ,2.P r ze ch o d ząc przez nihilizm p r z ys w a j a m y sobie,Logosu" artykuł o filozofii jako nauce ścisłej, gdzie jako najważniejszy,n a s zą tradycję.Niepokój oznacza, że obecność nihilizmu jest mo-116 11765Wykład szósty -Filozofia -w przyszłościgdyż bezwzględnie konsekwentny reprezentant swego fachu ustanawiał perennis, w której zawsze znika wszelki czas, jest stale obecna i równo-wreszcie ostateczną podstawę filozofii, wówczas drogi myślicieli się czesna.rozeszły.Mimo całego respektu dla racjonalnej ścisłości fenomenologii i 3.W nauce szukam y czystości j a ko przesłanki prawdyneokantyzmu inni, sprzeciwiając się ty m wymogom, szukali z zamiłowa-p r z y u p r a w i a n i u przez nas fi l o zo fi i.Przesłanką techniki,niem istoty filozofii jako prawdy wiecznej w tradycji i bynajmniej niektóra przeobraża nasz byt, jest nowoczesna nauka.Ale nauka ta sięgadążyli do jej problematycznego unowocześnienia.A jednak nowość taznacznie dalej.Ta nauka - w przeciwieństwie do techniki - wrzyna sięzachowała ton agresywny i, jeśli się nie mylę, zanika dopiero teraz.Ideagłęboko w ludzką historię, a tylko niewielu ludzi zdaje sobie z tego w pełnipostępu była formą, w której doświadczenie tego, co pierwotne, mylniesprawę i w tym uczestniczy, natomiast masa ludzka tkwi nadal wpojmowało siebie jako historyczną nowość, gdyż nastąpiło pomylenieformach myślenia przednaukowego i czyni z nauki taki użytek, jak niegdyśfilozofii z nowoczesną nauką.Na dodatek owładnęła filozofią chęć pano-prymitywne ludy z europejskich cylindrów, fraków i szklanych paciorków.wania,potęgi i znaczenia.Filozofia jest zupełnie czym innym niż to, czym sięZalążki istniały w dawnych czasach, w Grecji, ale dopiero czasy nowo-okazała ulegaj ąc takiemu wypaczeniu; coś wiecznego j est w niej obecne,żytne od końca średniowiecza przyniosły pierwszy raz prawdziwą swo-odkąd człowiek filozoficznie uświadomił sobie sam siebie.Oderwanie odbodę badań bezgranicznie samokrytycznych, rozciągniętych na wszystko,historycznego podłoża w pogoni za nowością oraz posługiwanie sięco na świecie się zdarza i zdarzyć może.dziejami jako kamieniołomem, skąd pobiera się materiał dla dowolnychNauka postępuje metodycznie, bezwarunkowo obowiązujepowszech-nieinterpretacji - taka droga prowadzi w przepaść nihilizmu
[ Pobierz całość w formacie PDF ]