[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Przeciwieństwemkontemplacji jest działanie.Kontyngentny.Zob.PRZYPADKOWY.Korelacji współczynnik, wskaznik statystyczny wyrażający stopień zależnościmiedzy dwiema określonymi zmiennymi (np.wzrost i waga osobnika); wiek umysłowy(stosunek inteligencji do rzeczywistego wieku osobnika) mierzy współczynnik korelacji.Kosmogonia, wiedza o powstaniu świata.Rozróżnia się kosmogonięspirytualistyczną według której istnienie materii, wyodrębnienie się gwiazd i planet jestrezultatem nagromadzenia energii niematerialnej (Leibniz), i kosmogonię materialistyczną,uznającą, że u prapoczątku wszystkiego znajduje się materialny atom, energia zaś powstaje zruchów atomów względem siebie (Kartezjusz, Kant, Aapiące).Oprócz tych teorii,,,genetycznych", istnieją również teorie katastroficzne", z których pierwszą była koncepcjaBuffona.Wyjaśniają one narodziny systemu słonecznego przez zderzenie Słońca z kometą.Odnotować należy również teorie dwóch Anglików, Jeansa i Jeffreysa.Współczesne badanianastawi one są na doskonalenie teorii mgławicowej.Kotarbiński (Tadeusz), filozof polski, logik, prakseolog, uczeń Twardowskiego weLwowie (Warszawa, 1886 Anin pod Warszawą, 1981).1919 1961 profesor UniwersytetuWarszawskiego, od 1927 przewodniczący Polskiego Towarzystwa Filozoficznego.Przedstawiciel szkoły Lwowsko-warszawskiej.Twórca reizmu.Reizm powstał jako lekarstwona złudzenie tych, którzy przyjmują, że coś istnieje, skoro w języku występuje tego nazwa.Reista głosi, że istnieją tylko rzeczy, nie ma ani stosunków, ani własności.Wszystkiekategorie ontologiczne dają się zredukować do kategorii rzeczy.Kotarbiński zaostrzył potemtwierdzenie reisty wszelki przedmiot jest nie tylko rzeczą, ale ciałem (pansomatyzm).Reizm podlegał ciągłej modyfikacji, najpierw był radykalnym systemem ontologicznym,potem pod wpływem krytyki zmienił się w program eliminowania hipostaz językowych,unikania pułapek, w jakie wpada język filozofów.W filozofii praktycznej Kotarbińskiuprawiał etykę niezależną i prakseologię.Etyka niezależna nie odwołuje się do żadnej religiiani ideologii, ale do wspólnej wszystkim ludziom orientacji w problemach dobra i zła.Etykaniezależna nie wprowadza kodeksu, jest etyką sytuacyjną odniesioną do sumienia jednostki.Ideałem etycznym jest opiekun spolegliwy.Spolegliwy to taki, na którego można liczyć.Kotarbiński zalecał realizm praktyczny: liczenie się w działaniu z rzeczywistością.Stanowi on podstawę ideową prakseologii, czyli nauki o skutecznym działaniu.Prakseologiastała się najbardziej znanym osiągnięciem Kotarbińskiego.Ważniejsze dzieła: Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk(1929), Traktat o dobrej robocie.(1955).[AW]Koyre (Aleksander), epistemolog i filozof francuski pochodzenia rosyjskiego(Taganrog, Rosja, 1882 Paryż, 1964).Po studiach w Getyndze (1908).gdzie był uczniemHusserla i Hilberta, udał się do Paryża (1910), gdzie uczęszczał na wykłady Bergsona iBrunscrwicga.Cała jego twórczość poświęcona jest stosunkowi filozofii do historii nauk.Jego prace => epistemologiczne odróżniają się zarówno od epistemologii empirystycznej,odrzucającej myśl a priori i za podstawę uznającej jedynie doświadczenie, jak i odepistemologii pozytywistycznej, której formalizm prowadzi do zerwania między matematyką aukrytą rzeczywistością.Koyre zainicjował analizę kosmogonii XVI iXVII w.przez publikacjęstudiów nad filozofią klasyczną i nad zasadami stojącymi u podstaw odnowy myślifilozoficznej: L'Idee de Dieu dans la philosophie de saint Anselme (1923, Idea Boga wfilozofii św.Anzelma), La Philosophie de Jacob Bohme (1929, Filozofia Jacoba Bóhmego).Opublikował Etudes galileennes (Studia galilejskie) 1.A 1'aube de la sdence classique (Zwitwiedzy klasycznej), 2.La Aoi de la chute des corps (Prawo spadania ciał), 3.Galilee et la loid'inertie (Galileusz a prawo bezwładności).Napisał również: Du monde cios a l'univers infini(1957, Od świata zamkniętego do nieskończonego wszechświata).La Revołutionastronomifjue: Copernic.Kepier, Borelli (1961, Rewolucja astronomiczna: Kopernik, Kepier,Borelli) i Etudes newtoniennes (1964, Studia newtońskie).Krąpiec (Mieczysław Albert), filozof polski, dominikanin (Berezowica Mała 1921).Studiował w Instytucie Filozoficzno-Teologicznym OO Dominikanów w Krakowie.Od 1951r.prowadzi na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim wykłady z metafizyki, teodycei i teoriipoznania
[ Pobierz całość w formacie PDF ]