[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Również jedynie w I i IV liście wspomina się czyny przeciwników Kościołaoraz właściwą (I) i niewłaściwą (IV) względem nich postawę.W tych pi-smach analogiczna sytuacja dotyczy sformułowania pierwsze czyny (2, 5c;2, 19c).Dwie perykopy IV pisma nie posiadają swego odpowiednika w po-zostałych listach: dam każdemu z was według waszych czynów (2, 23d)i temu, co czynów mych strzeże (2, 26a).Wymienione analogie można odczytać w następującym układzie naprze-miennym:A I 2, 2a znam twoje czynyoi=da ta.e;rga souB II 2, 9a znam twojąoi=da, souC III 2, 13a znamoi=daD I 2, 5c pierwsze czynyta.prw/ta e;rga89Samo wyrażenie sou ta.e;rga funkcjonuje też niezależnie od oi=da w 3, 2c.90W świetle statystyki warto zauważyć, że w Ap 302 razy występuje konstrukcja,gdy zaimek osobowy następuje po rzeczowniku z rodzajnikiem, natomiast w 11 przy-padkach zaimek osobowy poprzedza rzeczownik z rodzajnikiem, z czego siedem razydzieje się tak w Ap 2 3: 5x sou ta.e;rga (2, 19; 3, 1.2.8.19; por.LXX na 149 przypad-ków tylko raz Mdr 6, 3: u`mw/n ta.e;rga); sou th.n qli/yin (2, 9) i mou to.n lo,gon (3, 8).Por.aune, The Form, 191 p.38.rozdział i60E I 2, 6b czyny Nikolaitówta.e;rga tw/n Nikolai?tw/nF IV 2, 19a znam twoje czynyoi=da, sou ta.e;rgaG IV 2, 23d dam każdemu z was według waszychdw,sw u`mi/n e`ka,stw| kata.ta.e;rgaczynówu`mw/nG IV 2, 26a temu, co czynów mych strzeżeo` thrw/n a;cri te,louj ta.e;rga mouF V 3, 2c twych czynów nie znalazłem doskonałymiouv (.) eu[rhka, sou ta.e;rga peplhrwme,naE IV 2, 22c jeśli od czynów jej się nie odwrócąeva.n mh.metanoh,swsin evk tw/n e;rgwn auvth/jD 2, 19c czyny twoje ostatnie liczniejsze odta.e;rga sou ta.e;scata plei,ona tw/n prw,twnC V 3, 1d pierwszych znam twoje czynyoi=da, sou ta.e;rgaB VI 3, 8a znam twoje czynyoi=da, sou ta.e;rgaA VII 3, 15a znam twoje czynyoi=da, sou ta.e;rgaNa podstawie dotychczasowych obserwacji zauważono, że przekaz IVpisma zawiera centralne orędzie odnośnie tematyki czynów (G i G 2, 23d.26a).W tym miejscu autor informuje, że wszystkie Kościoły w znaczeniucałości (w.23b) będą osądzone na podstawie czynów i otrzymają stosownąodpłatę (w.23d)91.Ich postępowanie jest dobre (II i VI) bądz złe (V i VII).Dostrzega się również pewną progresję w dobrym (2, 19c; por.14, 13) lubzłym kierunku (3, 2c; por.9, 20; 16, 11).Względem zła moralnego Chrystusstosuje karcenie (3, 19), mające doprowadzić do nawrócenia (2, 5a) i zapo-biec postawie zatwardziałości92.Owa wiedza (oi=da), odnośnie rzeczywiste-go stanu moralnego każdej wspólnoty, jest znana tylko Chrystusowi, któryudostępni jedynie rozpoznanie (gnw,sontai) faktu, iż On przenika nerki i ser-ce Kościoła (w.23bc).Druga część orędzia dotyczy czynów samego Jezusa,które winny być ochraniane i pielęgnowane przez Kościół zwycięski, gdyżtylko zwycięzca odziedziczy stosowną nagrodę (w.26a)93.Ten fragment jest91Podwójną odpłatę za popełnione czyny otrzyma najpierw Wielka Nierządnica(18, 1).Odpłata ta nie ominie też umarłych i dokona się ją na podstawie księgi życia(20, 12).Mówi się o niej również w kontekście błogosławieństwa tych, którzy płucząswe szaty, aby władza nad drzewem życia do nich należała i aby bramami wchodzili doMiasta (22, 14).92Taka postawa jest przedstawiona w kontekście szóstej trąby i drugiego biada (9, 13).Mimo zagłady trzeciej części ludzkości dokonanej przez czterech aniołów (ww.15.18),pozostali ludzie nie odwrócili się od dzieł swych rąk, którymi były różnego rodzaju bożki(w.20) i przestępstwa (w.21).Analogiczna sytuacja zachodzi też w kontekście piątej cza-szy (ciemności), gdy wspomina się o bluzniących Bogu z powodu bólu i wrzodów, którzymimo doznanych utrapień, nie odwrócili się od swoich złych czynów (16, 11).93O chwalebnych czynach Chrystusa wspomina się też w kontekście pieśni Mojże-sza i Baranka (15, 3).Intonują ją zwycięzcy stojący nad szklanym morzem (w.2), ogła-szający tryumf Boga nad Bestią (w.3).ANALIZA LITERACKA AP 2 361potwierdzeniem ścisłego związku czynów z obietnicami nagród, umieszczo-nymi na końcu każdego pisma.B.Parenetyczny wstępTerminy następujące po słowie ta
[ Pobierz całość w formacie PDF ]