[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Popyt taki nie przyczyni się w znaczniejszym stopniu dozwiększenia całkowitego wolumenu przewozów krajowych, a także do większej ilo-ści przesyłek i rozbudowy dystrybucji.Inaczej jest w przypadku popytu na przewozy międzynarodowe.51Największymi naturalnymi rynkami dla eksportu i importu szwedzkiego :kraje Unii Europejskiej oraz, ostatnimi czasy, kraje nadbałtyckie, takie jak PolskEstonia, Aotwa, Litwa oraz część Rosji leżąca nad Morzem Bałtyckim.Kraje te społożone w stosunkowo niewielkiej odległości i dlatego też jako środek transportdominować będzie samochód, naczepa samochodowa i kolej.Jeśli chodzi o Stany Zjednoczone i Daleki Wschód, to będzie następował dalszy wzrost frachtu lotniczego.Można założyć, że eksportowa i importowa wartość towaru na kilogram wykazuje relatywną tendencję wzrostową, to znaczy, że handel międzynarodowy opiensię coraz bardziej na uszlachetnionych produktach, a mniej na surowcach i półfabry-katach.Przyczynia się to do dalszego wzrostu aktywności transportu drogowego,uzyskiwanego także dzięki wyższej jakości przewozów samochodowych, przejawia-jącej się prędkością i elastycznością.3.3.Lepsze wykorzystanie środków dziękiinformacji i zróżnicowaniu cenowemuJednym z poważnych problemów działalności transportowej jest nierównomier-ne i niewielkie wykorzystanie zdolności transportowych.Po części winna jest temuskostniała i nieelastyczna organizacja ruchu drogowego.Pierwotną tego przyczynąjest natomiast nieefektywne planowanie.Do planowania potrzebne są informacje.Obecnie otrzymuje sieje często zbyt pózno, aby dać przedsiębiorstwom transporto-wym możliwość ustalenia rozmiarów i zaplanowania zdolności przewozowych.Gdyby kontroler ruchu drogowego wcześniej otrzymywał najważniejszą częśćinformacji, można by wiele zdziałać.W większości przypadków nabywca usług trans-portowych wie o przesyłce przynajmniej na dzień przed zaplanowanym dniem trans-portu.Problem polega na tym, żeby stworzyć nabywcy usług motywację do przeka-zania tej informacji jak najwcześniej.Zróżnicowana i zorientowana na klienta cena może być efektywnym instrumen-tem tworzenia tej pożądanej motywacji.Dzięki uzależnieniu cen transportu od termi-nu i sposobu przekazania przedsiębiorstwu transportowemu informacji o przesyłce,w interesie klienta będzie leżało jak najwcześniejsze jej przekazanie, ponieważ obni-ży on w ten sposób cenę transportu.Zróżnicowanie cenowe może być oczywiściestosowane także po to, aby zapewnić uzupełnienie towarów wtedy, kiedy, pomimoplanowania, następuje nieodpowiednie wykorzystanie zdolności przewozowych.Wy-52magane jest tutaj także dalsze aktywne rozwijanie zdolności przewozowych.To dal-sze rozwijanie może być postrzegane zarówno jako instrument lepszego planowania,jak i wykorzystania zdolności przewozowej pojazdów.3.4.Wydajniejsze terminaleCel, jakim jest stworzenie wydajniejszych terminali towarowych, można osią-gnąć, wywierając wpływ na wiele różnych czynników działalności transportowej.Przez terminale towarowe rozumie się w tym kontekście terminale towarowe z fi-zycznym przeładunkiem towarów.Działania mają na celu wywarcie wpływu na:koszty lokalowe przez efektywniejsze wykorzystanie powierzchni, wydaj-niejsze sortowanie towarów oraz transport wewnątrzzakładowy;" koszty siły roboczej przez mechanizację, w rozsądnych granicach, ręcz-nych prac przeładunkowych;stopień technicznego wyposażenia terminali w odniesieniu do wyposażeniaprzyczyniającego się do poprawy stanu środowiska, wyposażenia przeładun-kowego, wyposażenia przydatnego przy konserwacji itd.;częstotliwość korzystania z pojemników jednostkowych w ramach eksploatacjiterminali i transportu;wykorzystanie zarówno ładowności pojazdów, jak i czasu.Właściciel terminalu jest oczywiście zainteresowany obniżaniem kosztów eks-ploatacji.Technika eksploatacji terminalu musi być natomiast tak ukształtowana,żeby można było obsłużyć zwiększony napływ towarów przy wysokiej koniunkturzez towarzyszącym temu dodatkowym dochodem.Ciągle przybywa nowych towarów i produktów.Tym samym w terminalachpojawiają się nowe ich rodzaje.Dlatego też konieczne jest stworzenie optymalnychwarunków eksploatacji terminalu, uwzględniających zmieniające się ciągle praktycznewarunki wykonywania pracy.Podejmowane są więc nieustannie działania zmierzającedo podniesienia wydajności na etapie przeładunku, to znaczy wprowadzonych narynek ton w przeliczeniu na roboczogodzinę oraz przesyłek w przeliczeniu na robo-czogodzinę.Specjalnie przystosowane lokalnie programy do komputerów osobistychstanowią dużą pomoc w uzyskiwaniu większej efektywności prac związanych z ob-sługą terminalu.53Przedłużenie godzin otwarcia terminali towarowych jest sposobem na zwiększnie zdolności przewozowej, przy równoczesnym uzyskaniu wyrównania wydajnośw ramach obiektu.Można przyjąć więcej towarów oraz skierować je na inne trasy, jesprzedłuży się czas otwarcia terminalu, ponieważ zwiększone nakłady zaliczy się pr;wie wyłącznie do kosztów siły roboczej.Przedłużenie czasu działania terminalu jewięc stosunkowo tanim sposobem zwiększenia jego zdolności przewozowej.Równcześnie wzrasta obsługa klienta, to znaczy w pierwszym rzędzie odbiorcy towarów
[ Pobierz całość w formacie PDF ]