[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Mają więc oni poczucie odpowiedzialności za swój rozwój.Nie jest to jednak znacząca grupa studiujących.Wśród przewidywanych przez słuchaczy trudności dominują cztery grupy:- utrudnienia w zdobywaniu literatury i materiałów;lpogodzenie nauki z pracą zawodową i obowiązkami rodzinnymi;llniedomagania dotyczące dyscypliny wewnętrznej, umiejętności organizacji czasu i samodzielności;llniewystarczające środki materialne.lZasygnalizowane problemy mogą być realne jeśli nie zostaną pokonane przez samych studentów i przy wsparciu oraz pomocy uczelni, nauczycieli akademickich i najbliższej rodziny.Ważne jest to, że na pomoc najbliższych może liczyć zdecydowana większość słuchaczy.Najczęściej oczekują oni pomocy materialnej, pomocy w wypełnianiu obowiązków domowych, głównie w opiece nad dziećmi, oraz w uzyskiwaniu materiałów i źródeł.Wydaje się, że bez tego wsparcia wielu studentów napotykałoby na znaczne trudności w trakcie studiowania, a niektórzy wręcz nie mogliby kontynuować nauki.Pomoc ta będzie tym bardziej potrzebna, że liczna grupa studentów ma aspiracje dalszej edukacji (po uzyskaniu dyplomu licencjata).Jednak zdecydowana większość osób wyraża chęć zakończenia edukacji na obecnym etapie studiów i realizowania się w wykonywanym zawodzie, bądź też w nowej pracy, na którą szansę dadzą zdobywane właśnie kompetencje.Ukazane oczekiwania wobec uczelni, nauczycieli akademickich i siebie samych mają dość wyraźny związek z dotychczasowymi doświadczeniami, sytuacją osobistą studiujących oraz z przewidywaną aktywnością w nowym środowisku.ZakończenieWychodząc z założenia, że "głównym zadaniem edukacji jest zaspokajanie ich potrzeb ludzi dorosłych, którzy w niej uczestniczą", (Malewski, 1999, s.106) to zasadnym wydaje się już w początkowej fazie studiów poznanie indywidualnej sytuacji studiujących, ich motywów, oczekiwań, planów co do realizacji własnego rozwoju i przewidywanych w tym trudności.Poznanie tej grupy zmiennych wchodzących w obszar wstępnej diagnozy może stanowić punkt odniesienia do refleksji dla organizatorów i uczestników procesu dydaktycznego (władz uczelni, nauczycieli akademickich i studentów) nad jego organizacją, charakterem i przebiegiem.Motywy i oczekiwania badanych pozwalają przewidzieć zachowania studiujących oraz przyczyny ich aktywnej lub biernej postawy wobec realizacji zadań we wszystkich etapach zajęć, to jest planowania, realizacji i ewaluacji.Jednocześnie w sposób pośredni informują o samowiedzy studentów, o zdolności postrzegania siebie, swoich potrzeb, przewidywania czynników ułatwiających czy utrudniających proces studiowania.Stwarzają okazję do tego, aby studenci uświadomili sobie co zmienić w sobie i wokół siebie, jaką aktywność podejmować, aby realizować założone cele.Wskazują też na rolę relacji między podmiotami kształcenia, zwłaszcza nauczycielami i studentami, dla jego przebiegu i efektów.Bibliografia:A.Brzezińska, P.Wiliński, Wspomaganie rozwoju człowieka dorosłego, “Rocznik Andragogiczny” 1995/1996, Toruń 1997K.Jaskot, Świadomość indywidualnego rozwoju studentów w trakcie studiów, Szczecin 1994S.Kaczor, Kształcenie i doskonalenie zawodowe w okresie przemian, Radom 1993S.Karaś, Pożądane kompetencje andragogiczne ludzi dorosłych, "Edukacja Humanistyczna" 1999, nr 2J.E.Karney, Partnerstwo w edukacji dorosłych, “Rocznik Andragogiczny” 1997/98, Toruń 1999J.Kłosowski, O nowy model kontaktu nauczyciela z uczniem, w: J.Półturzycki, A.Wesołowska (red.), Współczesne kierunki modernizacji dydaktyki, Toruń 1993M.Kofta, Wstęp - poznawcze przesłanki aktywności sprawczej, w: M.Kofta (red.), Psychologia aktywności, zaangażowanie, sprawstwo, bezradność, Poznań 1993M.Malewski, Modele pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi, “Edukacja Humanistyczna” 1999, nr 2D.Rusakowska, W stronę edukacyjnego dyskursu nowoczesności, Warszawa 1995A.Smith, Przyspieszone uczenie się w klasie, Katowice 1997
[ Pobierz całość w formacie PDF ]