[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Zarządzanie produktemZarządzanie produktemlProduktlProdukt to zbiór właściwości (cech) materialnych i niematerialnych służących zaspokajaniu określonych potrzeb i preferencji nabywców i mogący być przedmiotem wymiany.Def.Wg.Ph.Kotlera.Produktem jest to wszystko co można zaoferować na rynku w celuzwrócenia uwagi, nabycia, użytkowania lub konsumpcji, i co jest w stanie zaspokoićpotrzebę lub pragnienie.Może to być przedmiot, usługa, osoba, miejsce, organizacja, idea.lPoziomy i elementy produktullPoziom I: jądro (rdzeń) produktu - produkt fizycznyllCechy funkcjonalnellRozwiązania techniczno technologicznellPoziom II: pozostałe elementy (cechy) widziane - produkt postrzeganyllCenallJakośćllZnak handlowyllMarkallModelllOpakowaniellMateriał, surowiecllStylllKontakt z konsumentem, załoga (wygląd, zachowanie)llPoziom III: elementy (cechy) dostarczające korzyści (wartości) dodatkowellDostawallGwarancja, rękojmiallNaprawy, części zapasowellInstalowanie, konserwacjallInstrukcje, szkoleniallUsługi (gotowość świadczenia), dostępność punktów usługowych, inne usługillReklamacja (wycofanie produktu)llPrzykład: Obraz trzech poziomów lodówkillRdzeń lodówki (poziom I)llZapobiega szybkiemu psuciu się żywnościllChłodzi (zamraża)llPrzechowuje produkty żywnościowellGłówna funkcja - pomaga zaspokoić potrzeby gospodarstwa domowego związane z konsumpcją żywnościllProdukt rzeczywisty (poziom II)llMarkallModel, kolorllWymiar, ciężarllJakość, trwałośćllŹródło zasilaniallZużycie energii, wydajność użytkowallProdukt poszerzony (poziom III)llStatus społeczny, prestiż posiadaniallWizerunekllDostawa, uruchomienie, instalowaniellGwarancjallTechniczna instrukcjallSerwis, łatwość naprawllKredytllTypologia (rodzaje) produktówllKryterium - finalny nabywcallŚrodki produkcji (przedmioty pracy, środki pracy)llŚrodki konsumpcjillKryterium - stopień przetworzeniallSurowcellPółfabrykatyllWyroby gotowellKryterium - trwałość i czas zaspokajania potrzebllNietrwałellO średnim okresie użytkowania (trwałości)llTrwałego użytkullKryterium - udział w rynku i dynamika sprzedażyllRozwojowe (gwiazdy)llUstabilizowane na rynku (dojne krowy)llO niepewnej przyszłości (trudne dzieci, znaki ???)llSchyłkowe (psy)llPlanowanie nowego produktu (cykl innowacyjny)llCykl życia produktu (profil produktu)lTo okres (czas)od momentu powstania i pojawienia się produktu na rynku do momentu jego tzw.„zestarzenia się” i eliminacji z produkcji oraz rynku.lEtapy krzywej życia produktullWpływ etapów życia produktu na zarządzanie produktemllNa cechy produktullNa cenęllNa dystrybucjęllNa promocjęllCzynniki wpływające na cykl życia produktullCharakter zaspokajanych przez produkt potrzebllTempo zmian (ewolucja) potrzebllPojawienie się produktów substytucyjnychllPojawienie się produktów konkurencyjnychllModallZabiegi wpływające na cykl życia produktullModyfikacja produktu i jego uatrakcyjnianiellWzbudzanie wśród kupujących popytullPozyskiwanie nowych konsumentówlProblem skracania się cykli życia produktu.lStruktura asortymentowalDziałanie dostosowujące strukturę asortymentową do zmieniających się potrzeb i preferencji nabywców:lPoszerzanie (dywersyfikacja) asortymentullUpraszczanie (symplifikacja) asortymentullZmienne opisujące strukturę asortymentowąllGłębokość asortymentu - jest opisana przez tzw.Liczbę odmian produktów składających się w sumie na linię produktullPowstawanie nowych produktów w linii prowadzi do wzrostu głębokości asortymentullSzerokość asortymentu - wyznaczona jest przez liczbę linii produktullWzrost linii produktu powoduje zwiększanie się szerokości asortymentul
[ Pobierz całość w formacie PDF ]