[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.charak-PZPR, że upowszechnił się mit teryzuje się: wysokim udziałem lu-niezastąpionych fachowców , że dzi młodych, znacznym udziałemznaczna część ludzi w kolejnych osób z wykształceniem podstawo-wyborach głosowała na dawnych wym, rosnącym udziałem kobiet, aparatczyków.Ksiądz Stelmach licznym udziałem osób długotrwa-postawił pytania: Czy dziś, po 20 le bezrobotnych oraz przestrzen-latach, mamy możność odzyskać nym zróżnicowaniem w skali kraju.stracony czas? Czy dzisiejsze społe- Z kolei do skutków prelegentkaczeństwo polskie weszło na drogę zaliczyła: niewypełnianie ról społe-pojednania? Prawdziwe społecz- cznych oraz niekorzystanie z zaso-ne pojednanie może być efektem bów i dóbr publicznych.wspólnej refleksji nad przeszłością W kolejnym wykładzie, pt. powiedział na zakończenie prele- Sprawiedliwość w encyklikach Be-gent.nedykta XVI, ks.dr Tomasz Głu-Drugi wykład, pt.Problem ubó- szak (WT UAM) zwrócił uwagę,stwa i wykluczenia społecznego że sprawiedliwość jako wartośćw Polsce po 1989 roku, wygłosiła kształtująca życie społeczne jestdr Małgorzata Chrząstowska obecna w nauczaniu społecznym(WT UAM).Mówczyni przybliżyła Kościoła od samego początku.Koś-treść kluczowych pojęć referatu: ciół w trosce o stworzenie sprawie-ubóstwa i wykluczenia społeczne- dliwszych warunków pracy wypra-go.Ubóstwo, które zmienia się cował doktrynę społeczną, któraw czasie wraz z rozwojem społecz- od czasów Leona XIII jest wciążnym, oznacza brak wystarczające- pogłębiana i aktualizowana.Naukago ubrania, pożywienia i mieszka- ta inspirowała także ludzi pracynia.Prelegentka mocno akcento- w zniewolonej komunizmem Pol-wała, że tak rozumianego ubóstwa sce do podejmowania działań nanie należy nigdy ograniczać do sfe- rzecz wyzwolenia się z totalitarne-ry materialnej: ubóstwo to także go reżimu i stworzenia sprawied-poważny problem psychologiczny.liwszego porządku społecznego.Z kolei wykluczenie społeczne Ostatecznie doszło do wydarzeńoznacza brak dostępu do dóbr 1989 r.Nowa rzeczywistość prze-i usług, np.środków transportu, konywał prelegent domaga siętelefonu itp.W dalszej części wy- ciągłej aktywności na rzecz spra-Ks.TOMASZ GAUSZAK, Rok 1989: suwerenność solidarność sprawiedliwość153wiedliwości i poprawy warunków ności po 1991 r.zaczął się pojawiaćbytowych.W ten właśnie nurt włą- częściej w odniesieniu do wolnegoczył się Benedykt XVI, który w do- rynku i gospodarki.Solidarność,tychczasowych trzech encyklikach o której mówił Jan Paweł II, zostałaporusza temat sprawiedliwości w w kontekście nowych czasów ze-kontekście obecnych w świecie pchnięta na dalszy plan.licznych i różnorodnych niespra- W referacie 20 lat po S/solidar-wiedliwości.Prelegent dowodził, ności mgr Anna Nawrot (WTże Papież mówi o sprawiedliwości UAM) zwróciła uwagę na dwojakiejako wartości obiektywnej, a nie rozumienie pojęcia solidarność.subiektywnej; człowiek nie może W pierwszym znaczeniu odnosi sięani stworzyć, ani ustanowić spra- ono do konkretnej rzeczywistościwiedliwości.Na zakończenie pod- historycznej lat 80.XX w.W dru-kreślił, że Benedykt XVI, tak samo gim pojmuje się ją jako wartość,jak jego poprzednicy, łączy ideę o której mówi katolicka nauka spo-sprawiedliwości i miłości.łeczna.W polskim społeczeństwieNastępnym prelegentem był ks.zdecydowanie dominowało pierw-dr Tomasz Kalociński (WT sze rozumienie.Prelegentka pod-UAM).W wykładzie pt.Solidarność kreśliła, że idea solidarności nie jestna rozdrożu.Nauczanie Jana Pa- dziś zapomniana, aczkolwiek soli-wła II a jego recepcja powiedział, darność ma coraz mniejsze znacze-że Jan Paweł II pogłębił ideę soli- nie dla bieżącej polityki.Mgr Na-darności wypracowaną przez kato- wrot uzupełniła wykład danymilicką naukę społeczną.Dziedzict- z badań socjologicznych przepro-wo Papieża w tym względzie moż- wadzonych na grupie studentówna wręcz nazwać antropologią so- WT i Wydziału Nauk Społecznychlidarystyczną.Prelegent przypo- (WNS) w Poznaniu.Z przeprowa-mniał tzw
[ Pobierz całość w formacie PDF ]