[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.obszerne informacje o zamierzeniach rozwojowych zamieściła w Internecie spółka Orbis S.A.),llpublikacje i raporty wewnętrzne, biuletyny informacyjne, periodyki wydawane na użytek wewnętrzny,lltargi,llkontakty osobiste,llrozmowy z pracownikami konkurenta oraz osobami, które maja z nimi kontakt - np.przedstawiciele zakładów gazowniczych, ciepłowniczych, czy energetycznych są zapraszani do fabryk czołowych producentów urządzeń.Rozmowy z tymi pracownikami mogą nam przynieść nieocenioną wprost wiedzę o konkurentach,llkontakty z pośrednikami, dealerami,llstowarzyszenia zawodowe,llinstytuty badawcze,llbiura konsultingowe - firmy konsultingowe, które dokonują audytów w firmach, lub im doradzają wynoszą ogromną wiedzę o firmach,llszkolenia, konferencje, spotkania branżowe - w materiałach publikowanych dla uczestników możemy niejednokrotnie znaleźć nieocenioną wprost wiedzę.Na spotkaniach tych niejednokrotnie spotykają się przedstawiciele konkurencyjnych firm i to co nigdy nie powiedzieli by wprost, zasłaniając się tajemnicą służbową, prezentują jako prelegenci,llizby przemysłowo handlowe.lNadmierne poleganie na benchmarkingu może wywoływać również uboczne negatywne rezultaty, ponieważ hamuje własną kreatywność poprzez poleganie na kopiowaniu rezultatów innych.Jednocześnie może spowodować, że powstanie minimalnie lepszy produkt lub usługa, a w tym czasie konkurencja zrobi kolejny krok do przodu.Może się również zdarzyć, że w trakcie wdrażania koncepcji opartej na zasadach konkurenta nie jest on już liderem na rynku.O doniosłości benchmarkingu świadczy fakt, że w sponsorowanie działań mających za zadanie promowanie działań pro benchmarkingowych włączyła się Unia Europejska i Rząd Szwajcarii.Sponsoring skierowany jest do średnich i dużych firm, które zainwestowały w programy typu ERP (Enterprise Resource Planning).Sponsoring ma umożliwić firmom maksymalizacje efektów z inwestycji w ERP.Benchmarking w ramach sponsoringu objęty jest programem działania, który obejmuje pełną sferę działań firm, włączając w to zaopatrzenie, zarządzanie majątkiem, dystrybucje i sprzedaż.Analizowane są też kluczowe czynniki, takie jak: poziom usług, czas dostawy i czasy cyklów procesów.Reasumując można powiedzieć, że benchmarking jest jednym z najlepszych narzędzi poprawy w dziedzinie jakości i konkurencyjności.Wykorzystując koncepcje Kotlera można benchmarking podzielić na następujące etapy:lokreślenie przedmiotu benchmakingu,llokreślenie najistotniejszych zmiennych, które będą badane,llokreślenie najlepszych w swojej klasie firm (można wykorzystać analizę SWOT w zakresie szans i zagrożeń),lloceny sprawności funkcjonowania tych firm (można wykorzystać analizę SWOT w zakresie szans i zagrożeń),llwłasnej oceny sprawności funkcjonowania (można wykorzystać analizę SWOT w zakresie mocnych i słabych stron naszego przedsiębiorstwa),llokreślenia programu i działań w celu zniwelowania luki,llwdrażania i monitorowania rezultatów,llposzukiwanie nowych benchmarków.l
[ Pobierz całość w formacie PDF ]