[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Papież Grzegorz XIII napisał potem do króla Francji Karola IX: Cieszymy sięrazem z tobą, że z Boską pomocą uwolniłeś świat od tych podłych heretyków"'.Protestanci ikatolicy byli zgodni co do tego, że chrześcijaństwo powinno opierać się na ideologiiortodoksyjnej.Protestanci realizowali to przez bliższy związek z Pismem Zwiętym.Przesłania protestantów, wspierane drukowanym słowem, były bardziej spójne i mniejpodatne na wpływy starszych wierzeń pogańskich.Większego znaczenia nabrały surowszedoktryny Starego Testamentu.Protestanci uważali, że jednostka powinna zwracać większąuwagę na posłuszeństwo wobec najwyższej woli Boga, a nie na błaganie o jego pomoc, jakwielu nadal to czyni.Jezusa należy postrzegać nie jako istotę ludzką, ale jako częśćwszechmogącego Boga.Niektórzy protestanci zaprzeczali nawet, że Chrystus przybrałbiologiczne ciało człowieka; On był Boskim ciałem".Protestanci uważali oddawanie czci świętym i Marii, mające intensywne osobistezabarwienie, za formę bałwochwalstwa pomniejszającego zwycięstwo Jezusa.Twierdzili, żejednostka powinna rozwijać swoje związki z Bogiem jedynie poprzez słowo Pisma Zwiętego,a nie przez uczłowieczone wyobrażenie Jezusa, Marii, Zwiętych, czy nawet poprzez symbolewiary.W bardzo podobny sposób do tego, w jaki w IV wieku chrześcijanie niszczyli świętemiejsca i wizerunki czczone przez dawne wierzenia pogańskie, tłumy protestantów pod-burzone przez pastorów i za przyzwoleniem władz świeckich, niszczyły wizerunki świętych.Chociaż protestanci gorliwie zaprzeczali konieczności pośrednictwa Kościoła międzyjednostką a Bogiem, to jednak usunęli większość rzeczy, dzięki którym można było rozwijaćbezpośredni i osobisty związek z Bogiem.Katoliccy reformatorzy również osłabili szacuneki cześć oddawane świętym.Teraz święci postrzegani byli raczej jako bohaterowie i przykładycnót, a nie jako przyjaciele czy dobroczyńcy.Jednakże Kościół katolicki niechętnie oddawałczęść władzy, którą budował przez setki lat.Wiara chrześcijańska powinna mieć swojezródło w Biblii, aczkolwiek - jak ogłoszono na soborze trydenckim - Biblię najlepiejwyjaśniały prace uznanych Ojców Zwiętych, zgromadzenia, osąd i przyzwolenie Kościoła.Katolicy równie niechętnie pozbywali się rytualnego i sakramentalnego charakteru posługkościelnych.Z drugiej strony, niektórzy protestanci całkowicie odrzucali obrzędy isakramenty, głosząc, że człowiek powinien doświadczyć Boga bezpośrednio, przez modlitwęlub czytanie Pisma Zwiętego.Protestanccy kapłani gorliwie wyznawali poglądy świętegoAugustyna oraz twierdzenia, że upadek Adama pozostawił człowiekowi wrodzoną słabość,brak możliwości do prawidłowego podejmowania decyzji, przez co całkowicie uzależnił odlitości Boga.Zbawienie było teraz możliwe tylko dzięki łasce Boga, a nie determinacjijednostki.,Wolna wola jest niczym innym jak tylko słowem", powiedział w 1518 roku Luter, Nawet we śnie człowiek grzeszy śmiertelnie".Większość katolików uważała, że chociażgrzech Adama pchnął nas ku złu i osłabił naszą wolną wolę, to jednak nie zniszczył jejcałkowicie.W IV Kanonie soboru w Trydencie czytamy: Jeśli ktoś mówi, że wolną wolę człowieka porusza i pobudza Bóg, nie potrafi w ogólewspółdziałać przez danie Bogu swojej zgody, gdyż to On rozbudza i przywołuje człowieka.i on nie może być innego zdania, jeśli tak chce, ale jak martwe stworzenie jest zupełniebezwładny i bierny, niech będzie przeklęty.Chociaż protestanci nie mieli zorganizowanej organizacji hierarchicznej na wzórKościoła katolickiego, w celu ustalenia kto był lepszy, nadal stosowali dzielenie ludzi zewzględu na zajmowaną pozycję.Luther uważał, że różnice w płci, klasie społecznej, rasie ireligii określają wyższy lub niższy status człowieka.W 1533 roku napisał: Dziewczynkizaczynają szybciej mówić i chodzić od chłopców, gdyż zielsko rośnie szybciej odpożytecznych roślin".W 1525 roku udzielił poparcia bezlitosnemu stłumieniu Wojny Chłop-skiej, rebelii, w której wybuchu dopomógł jego własny duch niezależności od Kościołarzymskokatolickiego.Chociaż Luther nie znalazł biblijnego uzasadnienia dla eksterminacji%7łydów, niemniej uważał, że powinni być zniewoleni lub wygnani z ziemi chrześcijan, a ichgetta i synagogi spalone.Twierdził, że zbuntowanych anabaptystów należy wymordować, cow 1531 roku usankcjonował publicznie zaakceptowany edykt wittenberskich teologów.Inni protestanccy przywódcy nie byli bardziej tolerancyjni od niego.Jean Calvin,którego doktryna wyrosła na gruncie prezbiteriańskich poglądów, pisał:.to wieczna zasada, dzięki której Bóg decyduje co chce zrobić z każdymczłowiekiem.Nie stworzył wszystkich równymi, ale niektórym wyznaczył wieczneżycie, a innym wieczne potępienie.W Genewie Kalwin stworzył wyjątkowo represyjny ustrój policyjny, z któregoprawdopodobnie najbardziej zapadł w pamięci fakt spalenia na stosie sławnego lekarzaMichała Serwetusa, skazanego za odmienne poglądy na temat chrześcijaństwa
[ Pobierz całość w formacie PDF ]