[ Pobierz całość w formacie PDF ]
. W systemie proporcjonalnym dana partia uzyskuje tyle mandatów w parlamencie, jaka odpowiada uzyskanemu przez nią w wyborach poparciu.Duże znaczenie ma tu jednak istnienie progów wyborczych oraz sposób przydziału mandatów.Tego typu system występuje m.n.W Holandii oraz w Polsce w wyborach do Sejmu.Taki system sprzyja powstaniu systemu wielopartyjnego.W parlamencie posiadają swoich reprezentantów ugrupowania małe, a wybrany parlament jest odzwierciedleniem politycznych nastrojów społeczeństwa.Żadna z partii nie uzyskuje jednak w wyborach bezwzględnej większości.Powstaje w ten sposób konieczność zawiązania koalicji, aby móc utworzyć rząd.Te są mało stabilne, co sprzyja kolejnym politycznym kryzysom w państwie.System proporcjonalny polega na tym, że podział mandatów między partie jest dokonywany odpowiednio do liczby głosów zebranych przez każdą z nich.Zasada proporcjonalności prawa wyborczego może być stosowana tylko wtedy, gdy tworzy się okręgi wielomandatowe i gdy istnieją zwalczające się partie polityczne, przystępujące do wyborów z własnymi programami i z osobnymi listami kandydatów.Niestety oba te systemy mają swoje wady jak i zalety.Do kilku dobrych stron systemu proporcjonalnego możemy zaliczyć miedzy innymi: w składzie organu przedstawicielskiego nie zachodzą takie deformacje, jak w systemie większościowym, znacznie lepsze zabezpieczenie interesów mniejszości, jest bardziej adekwatnym modelem dla systemu nieustabilizowanego a także większa sprawiedliwość demokratyczna.Złymi stronami są między innymi: utrudnienia sformułowania rządu mającego poparcie parlamentu, koalicje.Zaletami większościowego systemu wyborczego jest większa stabilność rządzenia, eliminacja ugrupować skrajnych.Wybrany rząd ma bardziej jednorodny charakter.By dana partia mogła rządzić nie jest konieczne tworzenie koalicji.Stworzone okręgi jednomandatowe powodują lepszą identyfikację wybranych przedstawicieli z wyborcami.Wadami jest dość silna deformacja układu politycznego w społeczeństwie.Mniejszość pozbawiona zostaje reprezentacji politycznej a także mniejsza sprawiedliwość w stosunku do obywateli z punktu widzenia współczesnej demokracji.Ponadto nie jest to model właściwy dla nieustabilizowanego systemu partyjnego, ponieważ petryfikuje ono silne ugrupowania.Biorąc pod uwagę wady jak i zalety obu tych systemów trudno jest wybrać najlepszy i najbardziej korzystny dla obywateli Polski.W Polsce obecnie panuje system proporcjonalny. System mieszany łączy w sobie elementy systemu większościowego i proporcjonalnego.Tego typu systemy miały w zamierzeniu przeciwdziałać negatywnym skutkom stosowania ordynacji wyborczej jednego typu.Istnieje kilka odmian systemu mieszanego:lsystem dwóch głosów (występuje w wyborach do Bundestagu; wyborca ma do dyspozycji dwa głosy; pierwszy oddaje na kandydatów, którzy są umieszczeni na imiennej liście danego okręgu, a drugi na listę partii w danym kraju związkowym)llsystem pojedynczego głosu nieprzechodniego (tzw.System półproporcjonalny; występuje w Japonii)llsystem list blokowych (występuje we Włoszechl43) Ograniczenia zasady pluralizmu politycznego w Konstytucji RPZASADA PLURALIZMU POLITYCZNEGO - ustawa w art.11 konstytucji oznacza:luznanie wielości partiilluznanie równości partiillokreślenie demokratycznej roli partii politycznej.lZ powyższych zasad wynika wolność dla funkcjonowania systemu wielopartyjnego oraz zakaz istnienia partii o cechach anty demokratycznych.Pluralizm polityczny mieści się w formule społeczeństwa obywatelskiego w ramach którego pożądane są różne formy indywidualnej aktywności przy czym chodzi tutaj również o dobro wolność, wstępowania i organizowania różnych kół, stowarzyszeń, fundacji i różnych organizacji społecznych.Podmioty te nie wpływają bezpośrednio na politykę partii ale ta bez tych podmiotów była by zupełnie inną.44) Zasada społeczeństwa obywatelskiego w świetle Konstytucji RPSpołeczeństwo obywatelskie jest organizacją złożoną z jednostek świadomych swoich praw i celów oraz zdolnych do ich realizacji.lObywatele sprawują najwyższą władzę w państwie.llPowołują Parlament w wyniku demokratycznych wyborów.llPowołują władze samorządową również w wyniku demokratycznych wyborów.llWładze państwowe, administracyjne i samorządowe działają w ramach obowiązującego prawa.llW społeczeństwie obywatelskim odbywa się referendum, czyli głosowania w sprawach ważnych dla nich i dla państwa.llPodczas tworzenia prawa uwzględnia się interes obywateli.llFunkcjonuje prawny system ochrony praw i wolności obywatelskich (Trybunał Konstytucyjny Rzecznik Praw Obywatelskich).llIstnieje możliwość funkcjonowania organizacji, które wyrażają interes obywateli.llObywatele mają zagwarantowana swobodę udziału w różnych dziedzinach życia społecznegolArt.11.1.Rzeczpospolita Polska zapewnia wolność tworzenia i działania partii politycznych.Partie polityczne zrzeszają na zasadach dobrowolności i równości obywateli polskich w celu wpływania metodami demokratycznymi na kształtowanie polityki państwa.Art.12.Rzeczpospolita Polska zapewnia wolność tworzenia i działania związków zawodowych, organizacji społeczno - zawodowych rolników, stowarzyszeń, ruchów obywatelskich, innych dobrowolnych zrzeszeńoraz fundacji.Obywatele mają możliwość aktywnego uczestnictwa w życiu publicznym, tym samym w kształtowaniu kierunków polityki państwowej.Upodmiotowienie obywateli czyni ich współodpowiedzialnymi za losy państwa
[ Pobierz całość w formacie PDF ]