[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W ten oto sposób Bóg jest przyczyną duchowej ciemności i zatwardziałości serca.Ze skutków łaski, czyli doskonałości umysłu otrzymanej za sprawą daru mądrości i powabu łagodności otrzymanej za przyczyną ognia miłości, możemy dostrzec, jak różne od nich są duchowa ślepota i zatwardziałość serca.A ponieważ wzrok znakomicie wspomaga intelekt, duchowa ślepota odpowiada sposobowi patrzenia51; oczywiście, podobnie zatwardziałość serca odnosi się do dziedziny uczuć.58Suma teologiczna, I-II, 79, 3, c.51 Pożądliwość oczu odpowiada duchowemu zaślepieniu człowieka.83.Czy musimy usilnie zabiegać o wystrzeganie się pokus, skoro strzeże naswszechmocny Bóg ?Nawet pod specjalną ochroną króla, żołnierz rozpoczynający bitwę bez uzbrojenia będzie zagrożony śmiercią.Stąd też, choć wszechmogący Bóg chce nas ustrzec od wszelkiego zła, musimy czynić wszystko, co w naszej mocy, by ustrzec się pokus.Wprowadzenie do „Listu do Efezjan", rozdział 6, czytanie 3.84.Skoro niemożliwym jest, by zwrócić się ku Bogu bez Jego laski, czy rozsądnie jest czynić ludzi odpowiedzialnymi za bezbożne życie ?Musimy pamiętać, że Bóg chce dać łaskę wszystkim ludzkim istotom.Zaiste, Bóg „chce,żeby wszyscy ludzie byli zbawieni i przyszli do uznania prawdy", jak napisano w Pierwszym Liście do Tymoteusza (por.1 Tm 2,4).Lecz człowiek jest wolny co do możliwości postawienia lub zniwelowania wewnętrznychprzeszkód, uniemożliwiających przyjęcie łaski.Z czego wynika, że przyjmuje ją ta osoba, która w sposób wolny odrzuca wszelkie przeszkody.A zatem, choć niemożliwością jest zwrócić się ku Bogu bez łaski, to jednak jakakolwiek osoba w sposób wolny stawiająca łasce wewnętrzne przeszkody ponosi odpowiedzialność za odwrócenie się od Niego.Podobnie, przyjmując, że niemożliwe jest, by widzieć bez światła, osoba ludzka, która będzie chodziła z zamkniętymi oczyma i z tego powodu wyrządzi komuś cielesną krzywdę, ponosi odpowiedzialność za te obrażenia.Suma przeciw poganom, III, 159.85.Czy brak radości ducha jest złem moralnym ?Każdy czyn ludzki przeciwny rozumowi jest złem moralnym.Jest zatem przeciwne rozumnej naturze człowieka być ciężarem dla innych, przez brak radości i utrudnianie im jejosiągnięcia.Jak zauważa Seneka: „Niech twego zachowania strzeże mądrość, a wówczas nikt nie oskarży cię, że jesteś nieokrzesany i grubiański".Zatem, człowiek pozbawiony radości i dowcipnej mowy jest ciężarem dla innych, skoro w obecności innych sam nie potrafi cieszyć się ich obyczajnym rozbawieniem.W konsekwencji, taka osoba popełnia zło moralne, jest nieokrzesana i grubiańska, jakpowiada Arystoteles w IV księdze Etyki Nikomachejskiej.Suma teologiczna, II-II, 168, 4, c.86.Czy Męka Chrystusa jest lekarstwem na słabość wynikającą z grzechu ?Po swym pierwszym upadku w grzech śmiertelny, ludzie doświadczają, że są tak słabi, iż o własnych siłach nie potrafią podnieść się z upadku lub powstrzymać się od niego.Są niby osoba, która wpadła do studni i zrozumiała, że nie wydostanie się stamtąd bez czyjejśpomocy.Ta słabość i skłonność do grzechu są rezultatem grzechu pierworodnego.Lecz Chrystus, mając miłość dla grzeszników, dał im lek na ich słabość.Przez swą Mękę ofiarował łaskę sakramentów, które mają siłę, by umniejszyć skutki grzechu Adama, tak że człowiek, który upadnie, lecz przystąpi do sakramentów, będzie miał siłę, by podnieść się i59powtórnie nie upaść.Przed śmiercią Chrystusa, tylko garstka ludzi żyła bez śmiertelnego grzechu, lecz po Jego zgonie wielu mogło i może bez niego żyć.Wprowadzenie do „Symbolu Apostolskiego", z komentarza do słów: „Wierzę w Boga", opus 7, artykuł 4.87.Czy Męka Chrystusa przyczynia się do wybaczenia grzechów popełnionych także poJego śmierci ?Możliwe, że doktor mógłby odkryć lekarstwo, które byłoby w stanie uzdrowić wszystkiedolegliwości, nawet te, które pojawią się w przyszłości.Podobnie, Chrystus przez swoją Mękę przyczynił się do wybaczenia grzechów popełnionych przed, podczas i po Jego śmierci.Suma teologiczna, III, 49, 1, odpowiedź na kwestię 3.ROZDZIAŁ XVIISAKRAMENTY88.W jaki sposób sakramenty, oddziaływując na ciało, mogą dać łaskę duszy ?Każde narzędzie ma podwójne działanie.Pierwsze działanie jest czysto instrumentalne, zgodnie z tym, że praca narzędzia wynika nie z jego własnej mocy, lecz z mocy bytu, który jest jego przyczyną sprawczą.Drugie działanie wynika z natury narzędzia, dzięki czemu działa ono na mocy własnej formy.Piła jako narzędzie poddane cieśli (przyczyny sprawczej) służy do zbudowania stołu, i ta sama piła (działając na mocy swej natury) jako ostre narzędzie tnie drewno.Piła wykonuje również działania czysto instrumentalne, na mocy swej natury, gdyż przyczynia się dopowstania stołu, służąc do cięcia desek.Tak oto sakramenty, w swym wymiarze materialnym, służą jako narzędzie Boga
[ Pobierz całość w formacie PDF ]