[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.I tak np.uwzględniając wywieraną przez firmy z UGW presję, by handel z Polska był fakturowany i rozliczany w euro, wszystkie polskie banki wprowadziły do swej oferty produkty wyrażone w europejskiej walucie.Umożliwiając tym samym swym klientom prowadzenie rachunków, zaciąganie kredytów, czy wreszcie dokonywanie płatności w Euro.Z drugiej strony polscy przedsiębiorcy muszą brać pod uwagę większą konkurencje ze strony firm z obszaru UGW.Dalsza integracja europejskiego rynku towarów i usług pozwala wydajnym firmom z krajów eurolandu poszerzenie ich rynków zbytu.Jednocześnie firmy te muszą rozwijać swoje know-how, gdyż nie mogą już powiększać swej konkurencyjności drogą dewaluacji waluty krajowej.Jest także niemal pewne iż firmy nie radzące sobie na własnym krajowym rynku będą prowadzić ekspansje na obszarach nowych państw członkowskich Unii Europejskiej, w tym w Polsce.ROZDZIAŁ IIIInstytucje unii walutowej poprzedzające powstanie ESBCStanowiący filar współczesnych przeobrażeń w UE „Traktat o Unii Europejskiej” poświęca wiele miejsca problemom instytucjonalnym związanym z wprowadzeniem waluty Euro oraz całego sytemu banków centralnych obsługujacych tenże system monetarny60.Postanowienia traktatu regulują poszczególne instytucje unii monetarnej i zostały zawarte zarówno w samym Traktacie, jak i w załączonych do niego statutach.Traktat przewiduje powołanie instytucji, których charakter byłby przejściowy zaliczyć można do nich: Europejski Instytut Walutowy i Komitet Walutowy.Jednocześnie zawarto w nim prawne regulacje odnoszące się do powstania instytucji o trwałym charakterze taką instytucją byłby: Europejski Bank Centralny oraz funkcjonujący równolegle Europejski System Banków Centralnych.Poza wyżej wymienionymi powstał Komitet Ekonomiczno-Finansowy.Celem, któremu służyć miało powołanie Europejskiego Instytutu Walutowego było przygotowanie podstaw oraz realnych warunków do realizacji trzeciego etapu unii walutowej.Skuteczne zrealizowanie przez EIW zadań przed nim postawionych skutkować miało wprowadzeniem jednolitej eurowaluty i rozpoczęciem działalności przez Europejski Bank Centralny.Etap trzeci wprowadzania unii walutowej zakładał że na początku miał rozpocząć działalność Europejski Bank Centralny i Europejski System Banków Centralnych.Takie uregulowanie funkcjonowania obu tych instytucji a zarazem cała struktura przyszłej europejskiej bankowości europejskiej jest wyrazem kompromisu zawartego w Maastricht w grudniu 1991 r., ponieważ emisja pieniądza, uważana za jeden z najważniejszych atrybutów suwerenności państwowej, została przyznana Europejskiemu Bankowi Centralnemu.Właśnie ze względu na taką prerogatywę koniecznym było powołanie obok europejskiej centralnej instytucji bankowej Europejskiego Systemu Banków Centralnych.Sam Komitet Walutowy został określony jako organ o charakterze przejściowym i jego funkcjonowanie zostało przewidziane jedynie do momentu wdrożenia trzeciego etapu unii monetarnej.Za najważniejsze zadanie tego organu uznano koordynowanie polityki walutowej na tyle by było możliwe niezakłócone funkcjonowanie rynku wewnętrznego UE.Traktat przewidział iż na początku trzeciego etapu unii walutowej instytucja ta zostanie zastąpiona przez Komitet Ekonomiczno-Finansowy, którego oprócz tego iż będzie wykonywał te same funkcje, to poza tym zostanie nałożony obowiązek utrzymywania stosunków z krajami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi.3.1 Europejski Instytut WalutowyTraktat z Maastricht legł u podstaw powstania Europejskiego Instytutu Walutowego(EIW), albowiem to w jego treści znalazły się zapisy traktujące o tej instytucji będącej poprzednikiem Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC), a także Europejskiego Banku Centralnego.EIW rozpoczął swoją działalność l stycznia 1994 roku.Szczegółowe postanowienia prawne, odnoszące się do EIW, zostały zawarte w artykule 109f Traktatu Rzymskiego, który zawiera poprawki wniesione przez Jednolity Akt Europejski, oraz w Protokole nr 4 On the statue of the European Monetary Institute (Statut Europejskiego Instytutu Walutowego).Protokół nr 4 będący załącznikiem do Traktatu z Maastricht, zawiera szczegółowe uregulowania dotyczące całości spraw, którymi zajmować się ma Europejski Instytut Walutowy.Jednocześnie zawarto w nim przepisy odnoszące się do ustanowienia, zadań, zarządzania i funkcjonowania tegoż Instytutu.Zgodnie z postanowieniami Traktatu, EIW został wyposażony w osobowość prawną
[ Pobierz całość w formacie PDF ]