[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.2° Nigdzie w Piśmie św.nie ma takiej doksologii: „.który jest nad wszystkim Bóg błogosławiony na wieki”.Doksologia tego typu nie była47 Por.teksty: J 17, 5: „A teraz wsław mnie Ty, Ojcze, sam u siebie chwalą, u ciebie pierwej niżli świat był".J 5, 23: „Aby wszyscy czcili Syna, jako czczą Ojca.który Go posłał".w użyciu, a więc nie cisnęła się pod pióro,trudno przypuścić, by odnosiła się do Bo^a Ojca, a nie do Chrystusa Pana.3 Uwielbienie Boga za niewdzięczność byłoby według praw psycho-logicznych nieodpowiednie, a więc i z tego względu doksologia ku Bogu Ojcu byłaby tu nie na miejscu.4 Pochodzenie Chrystusa Pana co do ciała z narodu żydowskiego wskazywałoby na jakąś drugą jego naturę.Nie można postawić kropki po śni sróyccoy, bo:: Nie używa się w Piśmie św.podmiotu na określenie Boga (łteós) bez rodzaj nika.ho", a gdyby była po śni naytioy kropka, to by było tHó; (błędnie), a nie ó O-só; (właściwie).j Zdanie ' syryjsko-babilońskiej a nawet hinduskiej.e) Według materializmu dialektycznego każda religia 3 tym samym i chrześcijaństwo jest tworem określonych warunków gospodarczych.Jest ona protestem przeciwko nędzy rzeczywistej.„Religia — według Marksa — to westchnienie uciśnionego stworzenia, serce nieczułego świata jak jest też ona duchem bezdusznych warunków.Religia jest opium dla ludu”*5.Według Kautsky'ego idea bóstwa Chrystusa Pana powstała w środowisku hellenistycznym, gdzie pochodzenie z rodu Dawida było czymś obojętnym — chrześcijanie chcąc tedy otoczyć Jezusa nowym blaskiem, skonstruowali jego boskie pochodzenie na wzór bożków pogańskich60.F.Engels uważa, że „chrześcijaństwo wyłoniło się ze spopularyzowanych koncepcji Filona, a nie z samych jego pism”10 11 12.Zwolennicy naturalistycznej teorii o rozwoju idei bóstwa Chrystusa obierają niejednakowy punkt wyjścia.Bauer, Couchoud i szkoła mitologiczna holenderska nie chcą w ogóle uznać realnej postaci, od której rozpoczyna się chrześcijaństwo — punktem wyjścia jest tu wyłącznie fantazja tworząca mit Chrystusa.Do opinii Couchoud przyłącza się A.B.Ranowicz, pisząc, że „mityczność Jezusa ściśle została stwierdzona przez naukę współczesną”.Krytyka miała ustalić źródło wszystkich legend o Chrystusie, zapożyczonych głównie ze Starego Testamentu i mitologii starożytnych M.Strauss natomiast i Renan wycinają z ewangelii, po odrzuceniu cudów i tajemnic, postać Chrystusa humanitarno-sentymentalnego.Protestancka teologia liberalna (Holtzman f 1910 Harnack f 1930 70 Saba-bcr U902:t i modernizm (Loisy)7* uważa mocno krytykując metodę mitologii jako zupełnie błędną i nienaukową), że chrześcijaństwo rozpoczęło się, kiedy realny Chrystus począł głosić prawdę o Bogu jako Ojcu, a wszystkim ludziom wskazywał ogólną braterską miłość.Szkoła eschatologiczna dawniejsza (Johannes Weiss fi914) i współczesna iMartin Werner)73' sądzi, że chrześcijański ruch religijny powstał od Chrystusawieszczącego bliski koniec świata.Reinach głosi, że „Jest rzeczą sprzeczną z wszelką zdrową metodą układać, jak to jeszcze Renan -- żywot Jezusa wyłączając z ewangelii cudowność.Jezushistoryczny jest właściwie nieuchwytny, a nie ma znaczyć, żeby nie istniał”74.Po zapoznaniu się z wieloma dokumentami z Qumran niektórzy historycy religii, jak Dupont-Sommer, E.Wilson 7K.G.Kuhn76 poczęli idee chrześcijańskie wyprowadzał v.nauki gminy z < nmran.a samego Chrystusa porównywać z Mistrzem Sprawiedliwości, który miał być’ ukrzyżowany, zmartwychwstać i wstąpić do nieba.Mielibyśmy wuc najbliższe ogniwo wiążące chrześcijaństwo z essenizmem gminy z.Odszukanie takich obłych” analogii należy chyba zaliczyć do większych historycznych mi.uy*ikacji.Cały szereg uczonych zajmujących się badaniem dokumentów z '.Mm:on do\\ ,.:/.i.że Mistrz Sprawiedliwości nie był uważany ani za M< na Bożego, ar.ukrzyżowany i nie zniai\wych.\ stałWm oiczesaa szkoła teologii liberalnej stosując metodę historii form (Formge-sduećic ) o ;r.•sianą też miam :n egzystencjalnej próbuje wyjaśnić kształtowanie się chrześcijańskich dogmat w za pomocą stopniowego rozwoju religijnych uczuć•* Theologie des Neuen Testamentes, 19112.70 Lehrbuch der Dogmengeschichte, Tiibingen 19315 (nauka o Chrystusie jest według niego produktem myśli greckiej wyrosłej na gruncie ewangelii).71 Wśród jego książek wybijają się na pierwsze miejsce Le Temoignage de Jćsus Christ sur sa personne.Paris 1863; Esąuisse d’une philosophie de la religion d'apres la psychologie et rhistoire, Paris 1896.Sabatier nazwany został przez Grandmaisona ojcem modernizmu we Francji.72 Autour d'un petit livre, 1903; Le ąuatrieme euangile, 1921 Jesus et la tra-dition evangelique, 1910.74 Entstehung des christłichen Dogmas, problemgeschichtlich dargestellt, Berlin 1953-; Die Entstehung des altkirchlichen Dogmas aus dem ZJrchristentum, Bern 1941.(Pierwotne chrześcijaństwo nastrojone eschatologicznie widziało w Chrystusie sędziego, który ma szybko wrócić po swej śmierci, by świat odkupić; kultura hellenistyczna miała się przyczynić do tego, że Chrystus był uważany za eona-anioła, a następnie za Boga).Por.J.Ternus, Chalkedon und die protestantische Theolc-gie w Das Konzit von Chalkedon III, 531—611; W.Michaelis, Zur Engelchri-stoloyie im Urchristentum — Abbau der Konstruktion Martin Werners, Basel 1942.74 S.Reinach, Orpheus, Historia powszechna religii.Warszawa 1929.s.252.75 The Scrolls from the Dead Sea.New York 1955.7* Die Schriftrollen vom Toten Meer, „Evangelische Theologie”, 11 (1951) 74 sq.77 Por.K
[ Pobierz całość w formacie PDF ]