[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ruch posuwistytÅ‚oka wywoÅ‚any spalaniemmieszanki zamieniany jest naruch obrotowy waÅ‚u, który zkolei napÄ™dza Å›rubÄ™.Silniki, w których spalaniemieszanki nastÄ™puje co drugisuw tÅ‚oka nazywamydwusuwowymi, natomiast te,w których spalanie nastÄ™pujeco czwarty suw tÅ‚oka czterosuwowymi.Głównymi parametrami charakteryzujÄ…cymi silnik jest jego moc, wyrażana w kilowatach(kW) lub koniach mechanicznych (KM) i prÄ™dkość obrotowa silnika.Przy normalnympÅ‚ywaniu w zasadzie jacht powinien poruszać siÄ™ z prÄ™dkoÅ›ciÄ… ekonomicznÄ…, która wystÄ™pujeprzy okoÅ‚o ¾ maksymalnych obrotów silnika.Istnieje wtedy pewien zapas mocy, który możebyć niezbÄ™dny przy sytuacji awaryjnej.Budowa jachtu (20040913) Piotr _PepeR_ Wojciechowski Strona 21 / 25%7Å‚EGLARZ JACHTOWYGłówne ukÅ‚ady silnika:" Mechanizm tÅ‚okowo-korbowy sÅ‚uży do zamiany ruchu posuwisto-zwrotnego tÅ‚oka naruch obrotowy waÅ‚u.W jego skÅ‚ad wchodzÄ… tÅ‚ok, korbowód i waÅ‚ korbowy." RozrzÄ…d steruje dopÅ‚ywem paliwa do cylindra i wylotem spalin" UkÅ‚ad zasilania i instalacja zapÅ‚onowa zapewniajÄ… powstawanie mieszanki paliwa zpowietrzem i jej zapÅ‚on w odpowiednim momencie." UkÅ‚ad smarowania zmniejsza tarcie miÄ™dzy pracujÄ…cymi częściami mechanicznymi" UkÅ‚ad chÅ‚odzenia odprowadza nadmiar ciepÅ‚a z tÅ‚oka i gÅ‚owicy silnika.W silnikachprzyczepnych najczęściej stosuje siÄ™ chÅ‚odzenie za pomocÄ… wody pobieranej z akwenupÅ‚ywania.Budowa jachtu (20040913) Piotr _PepeR_ Wojciechowski Strona 22 / 25%7Å‚EGLARZ JACHTOWYZe wzglÄ™du na sposóbzamocowania silnika wyróżniasiÄ™ silnik przyczepny istacjonarny.Silnik przyczepnymocowany jest na pawęży dopantografu silnika lub wstudzience kokpitowej.Silniki tecechuje Å‚atwość montażu, maÅ‚yciężar, duża manewrowność,prosta konserwacja i obsÅ‚uga.Taki silnik narażony jest jednakna uszkodzenia mechaniczne iwpÅ‚ywy atmosferyczne.ZewzglÄ™du na stosunkowoniewielkÄ… moc posiada rozruchrÄ™czny przy pomocy szarpanki.Uruchamianie silnika:" Upewnić siÄ™ czy dzwignia zmianybiegów jest ustawiona na biegujaÅ‚owym" Ustawić odpowiedni wlot paliwa(zbiornik wewnÄ™trzny lubzewnÄ™trzny)" OdkrÄ™cić zawór odpowietrzajÄ…cyna zbiorniku z paliwem" Ustawić manetkÄ™ gazu w pozycjirozruchowej (oznaczonej strzaÅ‚kÄ…)" Zaczepić zrywkÄ™ o przerywaczzapÅ‚onu" Uruchomić silnik mocnym ienergicznym szarpniÄ™ciemszarpanki." Niedopuszczalne jesturuchomienie silnikaniezanurzonego w wodzie!Budowa jachtu (20040913) Piotr _PepeR_ Wojciechowski Strona 23 / 25%7Å‚EGLARZ JACHTOWYWyÅ‚Ä…czanie silnika:" Ustawić manetkÄ™ gazu w pozycjiminimalnej." Wcisnąć przycisk przerywacza zapÅ‚onu lubzerwać zrywkÄ™Przy wyÅ‚Ä…czaniu silnika na dÅ‚uższy okresczasu należy dodatkowo:" WyÅ‚Ä…czajÄ…c silnik zamknąć dopÅ‚yw paliwa izaczekać do momentu wypalenia siÄ™zawartoÅ›ci paliwa w gazniku" Zamknąć odpowietrzenie" Wyjąć silnik z wodyBudowa jachtu (20040913) Piotr _PepeR_ Wojciechowski Strona 24 / 25%7Å‚EGLARZ JACHTOWYBibliografia:1.Kopaszewski A., ZwidwiÅ„ski P, %7Å‚eglarz i Sternik Jachtowy, Almapress2.Haber F., Vademecum żeglarza i sternika jachtowego, Barsen 20023.Klimek Z., Kompendium bis Å›ródlÄ…dowych patentów i licencji motorowodnych4.DÄ…browski W., Vademecum żeglarza Å›ródlÄ…dowego, Wydawnictwo MiW5.DÄ…browski Z., Dziewulski J., Vademecum %7Å‚eglarstwa Morskiego, Almapress6.ZieliÅ„ska K., Locja Å›ródlÄ…dowa konspekt PM7.http://www.zeglarstwo.3miasto.plDigitally signed by Piotr WojciechowskiDN: CN = Piotr Wojciechowski, C = PL,PiotrO = Private PersonReason: I am the author of thisdocumentWojciechowskiLocation: JankiDate: 2004.09.13 15:51:16 +02'00'Budowa jachtu (20040913) Piotr _PepeR_ Wojciechowski Strona 25 / 25
[ Pobierz całość w formacie PDF ]