[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Wszyscy wspaniaÅ‚omyÅ›lnie zgodzÄ… siÄ™, żeproblemy te jakoÅ› siÄ™ z sobÄ… Å‚Ä…czÄ…, że tworzÄ… one wzajemnie powiÄ…zany system.Ale szukajÄ…cwyjÅ›cia z kryzysu, nikt nie jest zdolny wziąć pod uwagÄ™ tych wielu zÅ‚ożonych elementówjednoczeÅ›nie.KRYZYS WIELKICH MIAST TO TYLKO JEDEN SPOZRÓD MNÓSTWA "PROBLEMÓW WIZANYCH" -JAK TRAFNIE JE NAZWAA PETER RITNER W KSI%7Å‚CE THE SOCIETY OF SPACE (SPOAECZECSTWOPRZESTRZENNE).OSTRZEGAA ON, %7Å‚E CORAZ CZZCIEJ BDZIEMY STAWA W OBLICZUKRYZYSÓW, KTÓRYCH "NIE DA SI ROZWIZA ZA POMOC «ANALIZY PRZYCZYNOWO-SKUTKOWEJ», LECZ KTÓRE BD WYMAGAAY «ANALIZY OPARTEJ NA WZAJEMNYCHZALE%7Å‚NOZCIACH».NASZE PRZYSZAE KRYZYSY NIE BD SI SKAADA Z ELEMENTÓW, KTÓREMO%7Å‚NA AATWO ZIDENTYFIKOWA I ROZWIZYWA PO KOLEI I Z OSOBNA, LECZ BD SISKAADA Z SETEK WSPÓADZIAAAJCYCH CZYNNIKÓW, WYPAYWAJCYCH Z WSPÓAZALE%7Å‚NYCH INAKAADAJCYCH SI NA SIEBIE yRÓDEA, CZYLI PRZYCZYN."Komputer - zdolny do zapamiÄ™tywania i kojarzenia ogromnych iloÅ›ci elementówprzyczynowych - może nam pomóc rozwiÄ…zywać takie problemy na poziomie o wielegÅ‚Ä™bszym, przekraczajÄ…cym nasze wÅ‚asne możliwoÅ›ci.Może przesiać masÄ™ danych, znajdujÄ…cnajgÅ‚Ä™biej ukryte prawidÅ‚owoÅ›ci.Pomoże nam poÅ‚Ä…czyć oderwane "impulsy" w wiÄ™ksze,bardziej zrozumiaÅ‚e caÅ‚oÅ›ci.Na podstawie zbioru zaÅ‚ożeÅ„ lub modelu komputer możeprzewidzieć konsekwencje alternatywnych decyzji i zrobi to lepiej, bardziej systematycznie idokÅ‚adniej niż jakikolwiek czÅ‚owiek.Komputer może nawet podpowiedzieć pomysÅ‚owerozwiÄ…zania niektórych zagadnieÅ„, ponieważ znajdzie on zupeÅ‚nie nowe lub dotÄ…d niedostrzegane zwiÄ…zki miÄ™dzy ludzmi, Å›rodkami i możliwoÅ›ciami.W nadchodzÄ…cej przyszÅ‚oÅ›ci ludzka inteligencja, wyobraznia i intuicja bÄ™dÄ… nadalodgrywać o wiele wiÄ™kszÄ… rolÄ™ niż maszyna.Można siÄ™ jednak spodziewać, że komputerypogÅ‚Ä™biÄ… samo rozumienie przyczynowoÅ›ci w naszej kulturze, pomogÄ… nam lepiej zrozumiećwzajemne zależnoÅ›ci miÄ™dzy rzeczami i zjawiskami oraz poprawiÄ… naszÄ… zdolność do syntezyoderwanych faktów w spójnÄ… i zrozumiaÅ‚Ä… caÅ‚ość.Komputer może być antidotum naelektronicznÄ… "kulturÄ™ impulsów".JednoczeÅ›nie inteligentne Å›rodowisko może w przyszÅ‚oÅ›ci nie tylko zmienić sposób, w jakianalizujemy problemy oraz kojarzymy informacje, lecz także wpÅ‚ynąć na procesy chemicznezachodzÄ…ce w mózgu.MiÄ™dzy innymi David Krech, Marian Diamond, Mark Rosenzweig iEdward Bennett wykazali eksperymentalnie, że zwierzÄ™ta umieszczone we "wzbogaconym"Å›rodowisku majÄ… korÄ™ mózgowÄ… o wiÄ™kszej powierzchni, wiÄ™cej komórek glejowych, wiÄ™kszeneurony i bardziej aktywne neurotransmitery oraz że mózg tych zwierzÄ…t jest lepiej ukrwionyniż u zwierzÄ…t przebywajÄ…cych w normalnym Å›rodowisku.Czy powiÄ™kszajÄ…c zÅ‚ożonośćśrodowiska i podwyższajÄ…c jego inteligencjÄ™ nie rozwijamy przypadkiem także naszej wÅ‚asnejinteligencji?Nad tÄ… kwestiÄ… zastanawia siÄ™ dyrektor naukowy nowojorskiego Instytutu Psychiatrii,jeden z czoÅ‚owych neuropsychiatrów na Å›wiecie, dr Donald F.Klein.Powiada on:"DoÅ›wiadczenia Krecha nasuwajÄ… wniosek, że jednym z czynników wpÅ‚ywajÄ…cych nainteligencjÄ™ jest stopieÅ„ urozmaicenia i poziom reagowania na bodzce Å›rodowiska, w którymktoÅ› przebywa we wczesnym okresie życia.Dzieci wzrastajÄ…ce w Å›rodowisku "gÅ‚upim" - niepobudzajÄ…cym, ubogim, biernym - szybko nauczÄ… siÄ™ rezygnacji i biernoÅ›ci.Postawa takawiąże siÄ™ z najmniejszym marginesem bÅ‚Ä™du; ludziom tak wychowanym opÅ‚aca siÄ™ostrożność, konserwatyzm, brak dociekliwoÅ›ci i kompletna bierność, a żadna z tych cech niećwiczy umysÅ‚u i nie rozwija go.Z drugiej strony, u dzieci wychowywanych w Å›rodowisku bystrym, reagujÄ…cym na bodzce,zÅ‚ożonym i pobudzajÄ…cym, mogÄ… rozwinąć siÄ™ zupeÅ‚nie inne cechy.Jeżeli dziecko możezażądać od otoczenia wykonania różnych czynnoÅ›ci, wczeÅ›niej uniezależni siÄ™ ono odrodziców.Wyrobi w sobie poczucie odpowiedzialnoÅ›ci i kompetencji
[ Pobierz całość w formacie PDF ]