[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Gdy wychowawca klasy zorientowałsię, że to co uczeń mówi jest nieprawdą, mógł a nawet powinien wziąć topod uwagę przy wystawianiu oceny z zachowania.Ocena ta miała dużeznaczenie przy kwalifikowaniu uczniów do tak zwanego ,,świadectwa zczerwonym paskiem.Gdy uczeń mimo średniej ocen wyższej niż 4,75 nieuzyskał oceny wzorowej z zachowania nie mógł otrzymać tegowyróżnienia.Można zatem stwierdzić, że oszustwo najmniej opłacało sięprymusom.Gdy przeanalizujemy to pytanie pod względem miejsca zamieszkaniazobaczymy, że uczniowie w miejscowościach poniżej 5 tys.mieszkańcówczęściej kłamią niż uczniowie z miejscowości 5-50 tys.mieszkańców.Dzieci z mniejszych miejscowości, które nigdy nie kłamały w podstawówceto blisko 55% odpowiedzi, czasami 43%, a nigdy prawie 3%.W większychmiejscowościach zaś takich dzieci jest aż 87% które nigdy nie oszukałynauczyciela, około 13% deklarowało czasami oszukiwanie, a żadne nieoszukiwało dość często.W gimnazjum w mniejszej miejscowości najwięcejuczniów powiedziało, że czasami dopuszczało się tego występku bo ponad50%, zaś w większych miejscowościach ponad 50% grupy nigdy nieoszukało swojego nauczyciela.Można tu stwierdzić, iż dzieci wywodzącesię z większych miejscowości są bardziej prawdomówne niż dzieci zmiejscowości mniejszych.Przy analizie wyników dla szkoły średniej niewidzimy już takiej dużej różnicy między wynikami.Uczniowie zmniejszych miejscowości najczęściej czasami oszukiwali nauczycieli-prawie 55%, 29% deklarowało, że nigdy nie dopuściło się temu50przewinieniu, dość często kłamało odnośnie wydarzeń w domu około 17%respondentów.Podobny wynik uzyskała ta odpowiedz wśród studentówpochodzących z większych miejscowości, wśród nich 20% dość częstokłamało.Takie same wyniki po 40% uzyskały tu deklaracje czasami i dośćczęsto.Po pytaniu: jak często okłamywałeś nauczycieli odnośnie wydarzeń wdomu, dla uzupełnienia zadano pytanie mające charakter odwrotny: jakczęsto okłamywałeś rodziców odnośnie wydarzeń w szkole.Z analizybadań wynika, że w szkole podstawowej dzieci jeszcze nie kłamią w tejkwestii.Aż 80% respondentów z miejscowości 5-50 tys.mieszkańcównigdy nie oszukiwało w rozmowie o szkole z rodzicami, blisko 65%studentów z miejscowości poniżej 5 tys.mieszkańców, a w największychmiejscowościach liczących powyżej 50 tys.mieszkańców takich uczniówbyło już tylko połowa (55%) z badanej grupy, druga połowa zaśdeklarowała , że czasami dopuszczała się takich przewinień.Porównując wtej grupie częstotliwość kłamstw odnośnie wydarzeń w domu i szkolezauważamy, że dzieci częściej okłamują nauczycieli niż swoich rodziców.Gdy zrobimy takie same porównanie w grupie studentów z mniejszychmiejscowości możemy stwierdzić, iż częstotliwość badanego zjawiska jesttaka sama w obu kierunkach komunikacji, 80% respondentów będąc wpodstawówce nigdy nie skłamało swoim rodzicom o szkole a 87% niekłamało w odwrotnym kierunku.W grupie badanych z najmniejszychmiejscowości opisywana zależność przedstawia się odwrotnie.Tutajrespondenci przyznają się do częstszego oszukiwania nauczycieli (tylko54,3% zaznaczyło odpowiedz nigdy) niż swoich opiekunów ( 65,7%wybrało odpowiedz nigdy nie okłamywałem rodziców odnośnie szkoły).Mimo tej różnicy możemy powiedzieć, że dzieci w podstawówce częściejodważają się okłamywać w swoim domu niż w szkole.Zajmijmy się terazczęstotliwością badanego zjawiska w szkole gimnazjalnej.Gimnazjaliścizaznaczają, że czasami okłamują rodziców, takiej odpowiedzi udzieliło aż60% badanych.Około 17% przyznało się, że dość często zdarzało im siępopełniać takie przewinienia a tylko blisko 23% nigdy nie okłamywałoopiekunów.Warto dodać, że czym większa miejscowość pochodzeniarespondenta to częstotliwość nigdy nieoszukiwania rodziców o sprawachszkolnych maleje, i tak w najmniejszych miejscowościach (poniżej 5 tys.mieszkańców) blisko 35% gimnazjalistów nigdy nie odważyło się mówićnieprawdę o szkole swoim rodzicom, w większych miejscowościach (5-50tys.mieszkańców takich uczniów było już tylko około 13% badanych a wnajwiększych miejscowościach zaledwie 10%.Można więc powiedzieć, żedzieci z mniejszych miejscowości bardziej boją się swoich rodziców lubopiekunowie w trakcie socjalizacji zwracają na ten aspekt większą uwagę.51Podobnie wyniki układają się w szkołach średnich.Respondenci znajmniejszych miejscowości którzy deklarują, że nigdy nie oszukali swoichrodziców w omawianej kwestii stanowią 40% tej grupy, w większychmiejscowościach takie skłonności deklaruje już tylko 33,3% uczniów a wnajwiększych miejscowościach zaledwie 10% uczniów nigdy nie uczyniłotego przewinienia.Gdy zestawimy wynik ogólne z trzech etapów nauczania możemydoszukać się ciekawych zależności
[ Pobierz całość w formacie PDF ]