[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Rady były też uprawnione silnej zależności od władz rządowych, co wyklu-do przedkładania rządowi projektów zmian cza interpretowanie administracji w miastachregulacji prawnych odnoszących się do miast.rosyjskich pod koniec XIX w.jako współczes-Do prowadzenia poszczególnych spraw gos- nego, działającego w warunkach pełnej decen-podarczych i administracyjnych, rada miejska tralizacji, samorządu terytorialnego.mogła powołać specjalne komisje, które współ- Organem wykonawczym rady był zarząddziałały z zarządem miejskim75.miejski, składający się z wybranych przez radęW aspekcie realizacji postulatu samo- prezydenta (w miastach mniejszych burmistrzadzielności wspólnot samorządowych należy gołowy), 2 6 członków zarządu i sekretarza.podkreślić, że pierwotnie organy nadzorcze Prezydent (burmistrz) i członkowie zarządu miej- gubernatorzy realizowali tylko ogólny nadzór skiego byli uznawani za urzędników państwowychnad organami samorządowymi i mogli uchylać i zatwierdzani na swoje stanowiska odpowiedniorozstrzygnięcia tych organów jedynie z powo- przez gubernatora lub ministra spraw wewnętrz-dów formalnych; nawet jednak wtedy organy nych (zależało to od wielkości miasta).Opróczte mogły odwoływać się do Senatu76.Taki układ uchwał rady, zarząd wykonywał zadania poru-pomiędzy organami samorządowymi a orga- czone przez państwo.Zadania te naturalnie nienami nadzorującymi te organy jest układem były jak dzisiaj zlecane w drodze porozumie-w pełni współczesnym administrację lokalną nia, lecz w drodze przekazania z pozycji organóww miastach na Ziemiach Zabranych przez krótki organizacyjnie i funkcjonalnie zwierzchnich.okres jej istnienia można zatem bez wątpieniaokreślić mianem samorządu terytorialnego.Sa- 3.2.Samorząd wiejskimodzielność samorządu szybko jednak ogra-niczono.Aleksander III wprowadził bowiem W 1861 r.w guberniach zachodnich Ro-zasadę, że wszystkie ważniejsze uchwały rady sji wprowadzono, wraz z reformą włościańską,miejskiej, zwłaszcza dotyczące planu zabudowy mechanizmy samorządu wiejskiego79.Gminamiasta i skarbowości, podlegały zatwierdzeniu wiejska, podobnie jak w Królestwie, była gmi-organów nadzorczych gubernatora i ministra ną zbiorową.Samorząd wiejski różnił się jednakspraw wewnętrznych77.Uchwały rady miej- od samorządu w Królestwie.Ustanowiono go je-skiej były badane nie tylko z uwzględnieniem dynie na ziemiach włościańskich, wyłączając spodkryterium legalności, ale także celowości gos- działania organów samorządu folwarki.Miał onpodarczej i co ważniejsze politycznej.Wła- więc charakter stanowy wyłącznie włościański80;dze nadzorcze były uprawnione do odmowy był dwustopniowy: gromadzki sielski (gromadązatwierdzenia uchwały rady miejskiej, a także była pojedyncza wieś) i gminny (wołostny).W gromadzie organami samorządu były ze-74branie gromadzkie (sielskij schod) i starosta (siel-Najważniejszymi zródłami dochodów miejskich były sa-moistny podatek szacunkowy od nieruchomości miejskichskij starosta).Zebranie organ uchwałodawczyi podatek od przemysłu i handlu; miasta uzyskiwały teżdochody z majątku miejskiego i przedsiębiorstw miejskich.78Ponadto istniały podatki od szynków i restauracji, od koni A.Pragier, Zarys., cz.I, s.166.79wjazdowych, samochodów i psów, opłaty za korzystanie Szerzej nt.reformy wiejskiej w Rosji zob.np.M.Sczanie-z placów i wybrzeży daniny te odgrywały jednak sto- cki, Powszechna historia., s.545 546; reformę włościań-sunkowo małą rolę w budżetach miejskich (szerzej zob.ską na Ziemiach Zabranych wnikliwie omawia S.Kutrze-np.B.Markowski, Finanse samorządu., s.305).ba, Historya., s.201 203; zob.też np.K.Grzybowski,75A.Pragier, Zarys., cz.I, s.166.Od uwłaszczenia., s.107 108.76 80M.Sczaniecki, Powszechna historia., s.551.B.Wasiutyński, Ustrój., s.86; S
[ Pobierz całość w formacie PDF ]