[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Standardy kredytowe to kryteria używane przez firmę do oceny wiarygodności kredytowej klientów.Pozwalają określić wzorzec krańcowego klienta, któremu firma może udzielić kredytu. 5 C kredytu (kryteria oceny klientów)l1) reputacjall2) wypłacalnośćll3) kapitałll4) zabezpieczenie spłaty kredytull5) warunki gospodarczelOcena wiarygodności kredytowejObejmuje: charakter, wypłacalność, kapitał własny.Miary te porównywalne ze standardem kredytowym i oceniają w sposób „zadowalający” lub „niezadowalający”.Następnie kwalifikuje się je do: niskie ryzyko, średnie ryzyko, duże i b.wysokie ryzyko. 2/10 net 30 oznacza, że jeżeli klient zapłaci w okresie do 10 dni to otrzyma 2 % upustu.Bez upustu do 30 dni maksymalnie. Koszt rezygnacji z dyskonta = [D : (1-D) x [365 : (OK-OD)]D - stopa dyskontaOK - okres kredytuOD - okres dyskontaWniosek: Ⴗ Im wyższa jest stopa dyskonta tym wyższy jest koszt kredytu.Obieg wierzytelności = sprzedaż kredytowa : wierzytelnośćWolniejszy obieg wierzytelności sygnalizuje narastanie wierzytelności powstających w wyniku sprzedaży kredytowej. Średni okres ściągania wierzytelności (DSO)DSO = (wierzytelności na koniec miesiąca : średnia sprzedaż) x 30 dniWydłużenie średniego okresu ściągania wierzytelności (zwiększenie DSO) sygnalizuje, że klienci w sposób niekorzystny dla firmy zmienili swoje zworce. 10 Temat: Zapasy i środki pieniężne.Celem zarządzania zapasami są: dążenie do zmniejszania kosztów utrzymania zapasów przy zachowaniu ciągłości produkcyjnej.l1) Koszty, które rosną wraz ze wzrostem zapasów.lႷ koszty kapitałowe, czyli koszty utraconych korzyści, utraconych możliwości korzyści z kapitału;Ⴗ koszty magazynowania;Ⴗ koszty przeładunku;Ⴗ koszty ubezpieczenia zapasów;Ⴗ koszty starzenia się zapasów;l2) Koszty, które maleją wraz ze wzrostem wielkości zapasów.lႷ koszty realizacji zamówień;Ⴗ koszty wyczerpania zapasów; Model ekonomicznej wielkości zamówień (EOQ)EOQ = ზ(2xSxF):(CxP)S - wolumen rocznej sprzedażyF - stałe koszty złożenia zamówieniaC - roczne koszty utrzymywania zapasówP - cena jednostkowa zapasówPunkt złożenia kolejnego zamówienia jest to punkt, przy którym należy złożyć kolejne zamówienie.Firma nie może czekać, aż skończą się całkowicie zapasy.punkt złożenia kolejnego zamówienia = czas wyprzedania x zużycie zapasów Urealniony punkt złożenia kolejnego zamówienia: utrzymywany jest dla uniknięcia niedoborów w przypadku:Ⴗ wzrost popytu (zwiększenie ze sprzedaży poza planowany poziom);Ⴗ opóźnień w transporcie (możliwość nieterminowej dostawy); Ocena sprawności zarządzania zapasamiwskaźnik rotacji zapasów = (średni stan zapasów x 365 dni) : sprzedaż nettoWskaźnik informuje, co ile dni firma odnawia swoje zapasy dla realizowania określonej sprzedaży.Skracanie cyklu może świadczyć o efektywniejszym gospodarowaniu zapasami. Celem zarządzania środkami pieniężnymi jest utrzymywanie ich optymalnego poziomu (im mniejszy tym lepiej) w bieżącej działalności firmy, bez narażenia jej na ryzyko utraty płynności i ograniczenia dynamiki działalności gospodarczej. Motywy utrzymywania gotówki:l- Transakcyjny: gotówka jest przeznaczona na sfinansowanie bieżących transakcji, ponieważ w praktyce trudno jest zsynchronizować wpływy z wydatkami;ll- Ostrożnościowy: gotówka traktowania jest jako rezerwa bezpieczeństwa;ll- Spekulacyjny: gotówka przeznaczona jest na okazyjne zakupy po atrakcyjnej cenie;l Zarządzanie zasobami pieniężnymi powinno zmierzać do:l- minimalizacji udziału gotówki w ogólnych zasobach pieniężnych;ll- lokowanie przejściowych nadwyżek w łatwo zbywalne papiery wartościowe;ll- optymalizacja procesu ściągania należności;ll- pozyskanie tanich źródeł finansowania w ewentualnych przejściowych niedoborów gotówki.l Modele optymalizujące zasoby gotówkiModel Millera - Orra : stosowany jest gdy przewidywane przepływy gotówkowe są niepewne.Model ustala górny, pożądany i dolny poziom gotówki.W chwili, gdy stan gotówki osiąga poziom górny wtedy nadwyżkę pieniężną inwestuje się w łatwo zbywalne papiery wartościowe.Gdy dochodzi do dolnego, to sprzedaje wyżej wymienione papiery wartościowe.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]