[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Na początku lat 90.po naszych drogach jeździło nieco ponad 5 mln samochodów osobowych, gdy w roku 2000 już około 10 mln.W tym czasie również Polska byłą największym producentem samochodów w Europie Środkowej, byłą tym samym najbardziej atrakcyjnym miejscem dla koncernów motoryzacyjnych do realizacji zaplanowanych inwestycji.Ostatnia inwestycja znanego koncernu miała miejsce w roku 2002, gdzie w Wałbrzychu i Jelczu - Laskowicach Toyota zainwestowała prawie pół miliona euro.Od tego czasu nie udało się przyciągnąć nowych dużych koncernów do produkcji aut w Polsce.Co gorsza, omijanie Polski przez te koncerny w ostatnich latach zmniejsza szansę rozwoju przemysłu motoryzacyjnego na kilkanaście czy nawet na kilkadziesiąt lat.Fabryka samochodów po 10 latach działalności uchodzi bowiem za zakład przestarzały.Tymczasem fabryki samochodów w Polsce są coraz starsze, albo mają ograniczone możliwości na rozwój.Przykładowo Volkswagen produkuje nowy model samochodu Caddy, lecz działka, na której leży zakład w Poznaniu jest za mała, co uniemożliwia dalszą rozbudowę i tym samym nową inwestycję.W ostatnich czterech latach Polska poniosła trzy spektakularne porażki w walce o nowe fabryki samochodów:lKonsorcjum Toyoty i Peugeota - Citroena (PSA) zdecydowały wybudować nową fabrykę małolitrażowych samochodów w czeskim Kolinie, mimo, że ekonomiczne warunki równie atrakcyjne oferowała Dąbrowa Górnicza.llRywalizacja o nową fabrykę Peugeot - Citroen (PSA) przegrały Radomsko i Krzywa ze słowackim miastem Tarnawa.llKoncern Hyunday zdecydował, że pierwsza fabryka w Europie aut, powstanie na Słowacji.lW ślad za fabrykami aut u naszych sąsiadów powstaną wokół nich zakłady kooperantów tworząc dużo więcej miejsc pracy aniżeli w samych fabrykach, podtrzymując tym samym rozwój branży.Polska zaczyna przegrywać rywalizację o nowe fabryki aut.Koncerny nigdy nie podają precyzyjnych wyjaśnień dotyczących motywów podjęcia decyzji.Nie zawsze istnieje ekonomiczne zrozumienie dla takiej sytuacji, gdyż:lInfrastruktura w Polsce nie jest najlepsza, ale oferowane działki znajdowały się w pobliżu gęstej sieci szlaków komunikacyjnych.W 2002 roku niedostatki tej infrastruktury nie przeszkodziły Toyocie w budowie fabryki silników i skrzyń biegów.Wejście Polski do UE, dzięki dostępowi do nowych środków finansowych z funduszów strukturalnych, tworzy nowe możliwości szybkiego nadrobienia zaległości w rozwoju infrastruktury.llPodatki w Polsce są wprawdzie wysokie, lecz wszystkie nowe inwestycje zapewnione miały zwolnienia z podatku dochodowego.llKoszty robocizny są wprawdzie wyższe niż np.na Słowacji, lecz koszty pracy w branży motoryzacyjnej raczej nie powinny przesądzać o wyborze miejsca inwestycji.lInwestorzy nie mają zaufania do krajów o słabej, niestabilnej legislacji.Może też występować sytuacja, że wielki nienasycony rynek w Polsce już się kończy.W motoryzacji ważny jest występujący element zależności pomiędzy samochodami nowymi a używanymi.Po roku 1990 praktycznie wszystkie rządy nie rozwiązały problemu aut używanych z importu, tym samym nie sprzyja to rynkowi nowo wyprodukowanych aut.lInwestycje koncernu Fiat w PolscellGeneza powstania Koncernu FiatlFiat został założony 11 lipca 1899 roku przez dziewięciu udziałowców, wśród których znajdował się Giovanni Agnelli, którego życie i działalność zawodowa splotła się z historią Fiata.Fabbrica Italiana Automobili Torino mająca swoją siedzibę przy Corso Dante, taką bowiem przyjęła nazwę, powstała siedem lat później po narodzinach Ford Motor Company w Detroit.W pierwszym roku istnienia fabryki wyprodukowano pierwsze osiem samochodów typu 4HP.W roku 1906 liczba ta urosła do ponad tysiąca samochodów, z których dwie trzecie było przeznaczonych na eksport.Fiat zaczął również produkcję autobusów, tramwajów oraz ciężarówek.Rozważana już w roku 1915 budowa nowej fabryki, ze względu na trwającą I wojnę światową została rozpoczęta w roku 1917.Oddano ją do użytku w roku 1922.W ten sposób na via Nizza na osiedlu Lingotto powstała nowoczesna fabryka obejmująca teren 153 000 m2, który został podwojony w pięciokondygnacyjnych budynkach rozciągniętych na długości 2 km.W roku 1926 eksport stanowił 70% całej produkcji samochodów.W roku 1927 Fiat wyprodukował 657 sztuk samochodów.Natomiast w okresie kryzysu gospodarczego w 1929 roku produkcja spadła o połowę.Swoją pozycję na rynkach światowych Fiat odzyskał w roku 1932 po wprowadzeniu do produkcji dwóch modeli: 508 Balilla i 518 Avdita.Dzięki walorom ekonomicznym Balilla stała się hitem lat 30.W roku 1937 pada nowy rekord produkcji, gdzie wytworzono 65 000 nowych samochodów.Z uwagi na potrzebę dalszego rozwoju podjęto decyzję o budowie nowego kompleksu fabrycznego w Mirafiori, otwartego w roku 1939.Na terenie Lignoti produkcja aut była prowadzona do roku 1980, by później przekształcić je w wielofunkcyjne centrum.W Polsce za sprawą Balilli podjęto decyzję o współpracy z Fiatem.Dwudziestego pierwszego  września 1931 roku podpisano umowę pomiędzy Fiatem a Państwowymi Zakładami Inżynieryjnymi w Warszawie, która przewidywała produkcję samochodów marki Fiat.Ponadto powołana Spółka Akcyjna „Polski Fiat” pomiędzy tymi partnerami, zajęła się koordynacją zaplecza technicznego oraz obsługą i naprawami samochodów produkowanych na licencji Fiata.Pierwszy samochód tej marki wyprodukowany przez Państwowe Zakłady Inżynieryjne wyjechał z fabryki 6 sierpnia 1932 roku.W roku 1937 sprzedaż wszystkich samochodów z marką Polski Fiat, łącznie z importem, wyniosła 10 000 sztuk.Była to pierwsza w historii Fiata licencja z partnerem zagranicznym.W załączniku nr 10 zostały przedstawione najważniejsze daty istnienia Fiata na terenie Polski.Załącznik nr 10Fiat w Polsce w datachLataWyszczególnienie1906Pierwsze Fiaty na ziemiach polskich.1920Utworzenie przedstawicielstwa Fiata w Polsce - „Polski Fiat” - zarządzanego przez polską firmę Hermann Meyer.1921Pierwsze próby działalności produkcyjnej Fiata w Polsce.1931Podpisanie umowy pomiędzy Fiatem a rządem Polski na produkcję m.in.modelu 508 (Balilla).1937Nowa linia montażowa Fiata w Warszawie, gdzie produkuje się m.in.Fiata 500 (Topolino).1939II wojna świat, a później zimna wojna przerwała na blisko 30 lat współpracę Fiata z polskim przemysłem.1967Pierwsze Polskie Fiaty 125 p na licencji włoskiego koncernu produkowane na Żeraniu [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ines.xlx.pl