[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Zdarzają się t.z.w.sytuacje pozorowane ( mimo że jest jeden producent pojawia się konkurencja )Przy monopolu pełnym są bariery wejścia / wyjścia na rynek , mogą one miec charakter administracyjny.Konkurencja pozacenowa :lreklamallpromocjallusługi dodatkowellserwislTaka pozycja na rynku jest pożądana.Firma realizująca strategię maksymalizacji zysku może optymalizować swą sytuację posługując się kombinacją cena - wielkość produkcji.Te dwie wielkości nie są niezależne.Nie możemy dowolnie zmieniać jednej bez wpływu na drugą.Nie można zwiększyć np.tylko produkcji bo wtedy zmieni się krzywa popytu i zmieni się cena.Można wykorzystać te narzędzia ale trzeba pamiętać że są one ze sobą powiązane.CENA MONOPOLOWAkosztyprzychody KMcenacenamonopolowazerowy zyskkrzywa popytuDD = P = PP0 Q wielkość produkcjiCena wyznaczona przez monopol jest ukształtowana przez kombinacjęcena - wielkość produkcji ( poprzez popyt )ZYSK DODATNI MONOPOLUcenakosztyKMKCPP CBA DD = P = PPPM0 Q e QSkąd biorą się zyski przedsiębiorstwa monopolowego ?Może ono stosować dyskryminację cenową - której istotą jest przejmowanie nadwyżki konsumenta przez producenta.nie zawsze ono może to robić.Może wtedy gdy konsument potrafi oddzielić na sztywno rynki ( czyli aby nie było przepływu miedzy rynkami ) , musi również wyodrębnić rynki o różnych elastycznościach.Warianty dyskryminacji cenowej :lTen sam produkt sprzedawany różnym odbiorcom po różnych cenach ( bilety PKP i autobusowe )llTemu samemu odbiorcy różne jednostki produktu sprzedawane po różnej cenie (taryfy - korzystanie z usług o różnych porach )lDyskryminacja doskonała - producent przejmuje całą nadwyżkę konsumenta( wynikającą z użyteczności ) , producent doskonale zna rynekSTRATA MONOPOLUcena KMkoszty A CKCPP BPM DD = P = PP0 Qe QSytuacja wynika z ingerencji rządu na rynku monopolowym np.:lCena minimalna - skup żywca ( rolnictwo )llCena maksymalna - światło , prąd, gaz (aby było stać każdego na podstawowe dobra )lWykład nr 14KONKURENCJA NIEDOSKONAŁAI MODELE KONKURENCJI MONOPOLISTYCZNEJlWielu sprzedających i kupującychllProdukty zróżnicowane i posiadające bliskie substytutyllSwoboda wchodzenia na rynek i opuszczania gollPełna informacjalProdukty zróżnicowane - jest to znaczenie kardynalne gdyż każdy dąży do wyróżnienia swego produktu , chęć przyciągania klienta do danego produktu.Pojawia się konkurencja niecenowa , przejawem takie działania jest wszechobecność reklamy - duże znaczenie strategii marketingowej ( wykreowanie swego produktu )Ograniczenia wejścia na rynek mają charakter ekonomiczny a nie administracyjny.Są to rynki ukształtowane na zasadzie substytucyjności produktów , każdy producent stara się jednak odróżnić swój produkt od innych , nadaje mu pewne cechy , dlatego jest to daleko idąca substytucja bo jednak te produkty mogą zaspokoić różne potrzeby.Są dwie sytuacje ruchu cen :lKiedy firma zmieni cenę może to spowodować zmianę ceny rynkowej (inne też zmienią)llFirma zmienia ale inni nielJeżeli inna firma obniża cenę to my obawiając się , że przejmą naszych klientów też obniżamy cenę.Istnieje także przyzwolenie ( lojalność ) klienta do danej marki
[ Pobierz całość w formacie PDF ]