[ Pobierz całość w formacie PDF ]
. Okazało się, że wartości wyniesione z opozycji nie nadawałysię do sprawowania władzy.Główne wartości Solidarności, jak cho-169ciażby odwoływanie się do wartości chrześcijańskich, równość, do-bro ludzi pracy (.) stały się zbyt uciążliwe.(.) Na styku politykii pieniądza pojawiły się różne układy lokalne i samorządowe, a takżemafijne (.). 30Zła reputacja instytucji publicznych, ich negatywny wizerunekw odbiorze społecznym, ma nie tylko dla nich samych lecz także dlaich bliższego i dalszego otoczenia wiele negatywnych konsekwencji.Jedną z nich jest brak zaufania do kadry kierowniczej i pracowni-ków, a także nieufność do innych instytucji.W atmosferze prze-świadczenia, że nie ma ludzi uczciwych , w atmosferze powszech-nej podejrzliwości, że każdy ma coś na sumieniu łatwo dochodzido rozmaitych nadużyć, multiplikowania się korupcyjnych, wielo-piętrowych porozumień, oportunizmu, instrumentalnego traktowaniapowierzonych obowiązków itd.Jeszcze inną konsekwencją tolerancji dla korupcji i uwikłanychw nią wysoko postawionych osób jest kryzys autorytetów.Wyrażasię on m.in.w tym, że ludzie, którzy w codziennym życiu i pracy sąuczciwi, rzetelni, bezinteresowni i, co więcej, mają na uwadze dobropubliczne nie mogą się spodziewać, że z tego tytułu spotka ich pu-bliczne uznanie czy wyróżnienie.Ponieważ składnikiem autorytetujest zaufanie, przeto i ta wartość jest w znacznym stopniu zagrożona.Kiedy miejsce zaufania i uczciwości zajmują uznaniowość i nieskrę-powana żadnymi ograniczeniami interesowność, wtedy powstajądogodne warunki do kształtowania się moralności krańcowej.Nietyle polega ona na jawnym i ostentacyjnym łamaniu norm moralnychczy zasad Dekalogu (choć i takie przypadki nie należą w dobie obec-nej do rzadkości), lecz na zbliżaniu się do krańca tego, co dozwo-lone, na oscylowaniu wokół granicy tego, co dopuszczalne, na balan-sowaniu na krawędzi zła, skrajnego egoizmu i braku skrupułów.Dobitnie trzeba przeto podkreślić, że zmiana ustrojowa, którejtowarzyszy brak stabilności politycznej, rządy partyjnych oligarchii,nasilająca się przestępczość i korupcja, stwarza dogodne warunki do30E.Zawadzki, Elita władzy i bogactwa, patrz odnośny rozdział w tejksiążce.170upowszechniania się w społeczeństwie moralności krańcowej i sze-rzenia się destrukcji normatywności, co wyraża się w postępującejdegradacji zasad i reguł przyzwoitości w stosunkach międzyludz-kich.Zrodowiska, które są świadome tych zagrożeń, powinny się imprzeciwstawić z całej mocy.Ile jest jednak takich środowisk? Gdzieich szukać? Jak są one liczne? Czy nie przypominają niewielkichwysepek wśród bezbrzeżnych wód oceanu? Czy jedną z nich za-mieszkują socjologowie, dla których maksyma Benjamina Franklina honesty is the best policy ciągle ma tę samą co dawniej progno-styczną siłę?Zakończenie: Jak przeciwdziałać korupcji?Aby działania antykorupcyjne były skuteczne konieczne jestpodjęcie wielu skoordynowanych i konsekwentnie przeprowadza-nych działań na szczeblu centralnym.I tak, niezbędna jest zmianaustroju sądów powszechnych i zasadnicza reforma prokuratury,wprowadzenie systemu rejestracyjnego przestępstw, a także zmianaustaw o kontroli skarbowej, o Straży Granicznej, o finansach pu-blicznych i o zamówieniach publicznych.Ponadto powinny zostaćpowołane takie instytucje, jak: Generalny Inspektor Informacji Fi-nansowej, Sąd Zamówień Publicznych i Krajowe Centrum Informa-cji Kryminalnej.Tym zmianom organizacyjnym powinny towarzy-szyć zmiany legislacyjne polegające w pierwszej kolejności na: za-ostrzeniu przepisów prawa karnego i wprowadzeniu do postępowa-nia karnego procedury skróconej i uproszczonej odnośnie drobnychprzestępstw (tj.zagrożonych karą nie przekraczającą dwóch lat po-zbawienia wolności).Należy nadto wprowadzić ustawową zgodę napozyskiwanie przez policję współpracowników na podstawie mate-riałów obciążających lub kompromitujących ich oraz ustawoweuprawnienie policji do uzyskiwania informacji objętych tajemnicąbankową, skarbową i ubezpieczeniową.Wszystkie wymienione tytułem przykładu działania powinny do-prowadzić w pierwszej dekadzie XXI stulecia do zmniejszeniawskazników przestępczości, a zwłaszcza do zahamowania nowychform przestępczości: terroru kryminalnego, przestępczości zorgani-zowanej typu mafijnego i międzynarodowych powiązań korupcyj-171nych.Zagrożenie przestępczością, także korupcyjną, będzie zmniej-szać się tym wydatniej, im bardziej uda się usprawnić nie tylkodziałalność policji i sądów, lecz także lepiej skoordynować działaniawszystkich podmiotów mających zapobiegać, ścigać, ujawniaći karać sprawców przestępstw
[ Pobierz całość w formacie PDF ]