[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jak bowiem inaczej wytłumaczyć entuzjastyczne poparcie wielu amerykańskich rabinów dla, przykładowo, Martina Luthera Kinga, przy równoczesnym kompletnym lekceważeniu praw Palestyńczyków, nawet tych elementarnych praw należnych jednostce? Jak wytłumaczyć jaskrawą sprzeczność między nastawieniem judaizmu klasycznego do gojów, którego reguły zabraniają ratowania im życia, chyba że zagrażałoby to interesom żydów, a opowiadaniem się amerykańskich rabinów i organizacji żydowskich za emancypacją Czarnych? Przecież zarówno Martin Luther King, jak i większość amerykańskich Murzynów go goje.Jeśli nawet tylko żydzi konserwatywni i ortodoksyjni, którzy stanowią większość zorganizowanej społeczności żydowskiej, trwa przy swoich dyskrymiacyjnych poglądach, to przecież pozostała część tej wspólnoty, tzw., Reforma, nie tylko nigdy się im nie sprzeciwiała, ale wręcz, i to jest moje zdanie, uległa ich wpływowi.Wyjaśnienie tej pozornej sprzeczności wydaje się całkiem proste.Należy pamiętać, że religia mojżeszowa, szczególnie w swej klasycznej formie, jest z natury totalitarna.Postępowanie zwolenników innych totalitarnych ideologii naszych czasów niczym się nie różni od postępowania zorganizowanych żydów amerykańskich.Stalin i jego poplecznicy niestrudzenie napiętnowali dyskryminację amerykańskich czy południowoafrykańskich Murzynów zwłaszcza wtedy, gdy Związek Sowiecki dopuszczał się największych zbrodni ludobójstwa.Rasistowski rząd Afryki Południowej nie ustawał w potępianiu zbrodni popełnianych przez komunistyczne czy inne reżymy Afryki, podobnie postępowali sojusznicy Pretorii w innych krajach.Takie przykłady można by mnożyć.Aby poparcie dla demokracji i praw człowieka nie było zwykłym pustosłowiem czy wręcz blagą, powinno się zaczynać od samokrytyki i stawania w obronie tych praw, zwłaszcza gdy są one pogwałcane przez członków własnego narodu.Dopóki orędownictwu żydów na rzecz praw człowieka nie będzie towarzyszyć poparcie dla praw nie-żydów, które są przez państwo żydowskie łamane, będzie ono czymś równie kłamliwym jak humanitarne deklaracje stalinistów.Entuzjastyczne poparcie amerykańskich rabinów i organizacji żydowskich dla Murzynów z Południa w latach 50-tych i 60-tych, podyktowane było wyłącznie interesem środowisk żydowskich, podobnie jak poparcie udzielane Murzynom przez komunistów.W obu wypadkach chodziło o politykę, o przeciągnięcie Murzynów na swoją stronę, zaś w przypadku żydów, o pozyskanie bezmyślnego poparcia Murzynów dla izraelskiej polityki na Bliskim Wschodzie.Dlatego prawdziwy sprawdzian, przed którym stoją zarówno Izraelczycy, jak i diaspora żydowska, jest sprawdzianem ich samokrytycyzmu, w tym także krytycznego spojrzenia na własną przeszłość.Najważniejszym elementem tej krytyki powinna być uczciwa ocena stosunku żydów do nie-żydów.Czyż nie tego samego wymagają żydzi od nie-żydów? Rozliczenia się z przeszłością i uświadomienia sobie, że dopuszczali się dyskryminacji i prześladowań na żydach?Liczba nie-żydów zabitych przez żydów w ciągu ostatnich czterdziestu lat przewyższa znacznie liczbę żydów zabitych przez nie-żydów.Rozmiar prześladowań i aktów dyskryminacji stosowanych wobec nie-żydów przez „państwo żydowskie” z poparciem żydowskiej diaspory jest nieporównywalnie większy niż cierpienia zadawane żydom przez wrogie im reżymy.Tak jak powinniśmy prowadzić nieustanną walkę z antysemityzmem (jak również z innymi formami rasizmu) tak samo stanowczo musimy zwalczać wywodzący się z judaizmu klasycznego żydowski szowinizm i „ekskluzywizm”, który stanowi dziś równie poważny, a kto wie czy nie ważniejszy problem.PRZYPISY I ODSYŁACZEWszystkie cytaty biblijne pochodzą z Biblii Tysiąclecia, wydanie III, Wydawnictwo Pallottinum, Poznań-Warszawa, 1982.RodziałPrzypisy i odsyłaczeWszystkie cytaty biblijne pochodzą z Biblii Tysiąclecia, wydanie III, Wydawnictwo Pallottinum, Poznań-Warszawa, 1982.Rozdział I: Zamknięta utopia?1 Walter Laquer, Hiatory of Zionism, Schocken Publishers, Tel Aviv1974, w języku hebrajskim.2 Por.„Jedioth Ahronot", 27 kwietnia 1992.3 W; Hugh Trevor-Roper Renaisannce Esaays, Fontana Press, London1985.Por.Moses Hadas, Hellenista: Culture, Fusion and Diffuaian, Columbia University Press, New York 1959, zwłaszcza rozdziały VII i XX.Rozdział II: Uprzedzenia i przeinaczeniaSami Żydzi nazywają siebie „wspólnotą" lub „społecznością religijną'',albo, mówiąc dokładniej, „narodem religijnym*
[ Pobierz całość w formacie PDF ]