[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.33 Por.barwny opis Brunona w Å›ywocie piÄ™ciu braci mÄ™czenników (c.2).268którego wbrew jego woli chciaÅ‚ ustanowić opatem w Pereum34 (Bru-no, Å›ywot piÄ™ciu braci mÄ™czenników, 2).FunkcjÄ™ propagandowÄ… mo-gÅ‚a te\ mieć deklaracja przyszÅ‚ego zÅ‚o\enia korony i zostania  mni-chem w pobli\u Å›wiÄ™tego miasta Jerozolimy" {Å›ywot piÄ™ciu braci mÄ™-czenników, 2-3), jako \e w tym samym czasie (latem 1001 r.) Otto IIIwysÅ‚aÅ‚ przecie\ do Konstantynopola drugie ju\ poselstwo z zadaniemprzywiezienia mu \ony.Nie dziaÅ‚o siÄ™ to oczywiÅ›cie w izolacji od atmosfery panujÄ…cejna dworze.Wyobra\enia o tym, jak widzieli rolÄ™ cesarza jego dorad-cy i pochlebcy, dostarcza sÅ‚ynna miniatura dedykacyjna z akwizgraÅ„-skiego Ewangeliarza Liuthara, która stanowi wyzwanie ideologicznena pograniczu Å›wiÄ™tokradztwa.Otto III przedstawiony jest bowiem na niej ewidentnie w konwencji Chrystusa w majestacie z typowymiatrybutami: Manus Dei, mandorlÄ…, zwojem Ewangelii i zwierzÄ™cy-mi symbolami czterech ewangelistów.Rozpostarte rÄ™ce cesarza, po-zbawione zwyczajowych atrybutów jego ziemskiej wÅ‚adzy, tworzÄ…przemo\ne wra\enie krzy\a.Johannes Fried (2000, s.24) przesadziÅ‚,piszÄ…c, \e  Chrystus tronujÄ…cy, za którego cesarz pragnie uchodzić,w niesÅ‚ychanie Å›miaÅ‚y sposób ucieleÅ›nia tutaj wizjÄ™ przyszÅ‚ego Bo-ga-króla".Wprawdzie w paradygmacie myÅ›li  paÅ„stwowej" przeÅ‚omutysiÄ…cleci widać chrystologicznÄ… koncepcjÄ™ monarchy (R.MichaÅ‚owski1997 i 1998, rozdz.VI; W.C.Schneider 2000), nie znaczy to jednak,\e sam cesarz w sposób tak dosÅ‚owny forsowaÅ‚ politycznÄ… ideologiÄ™królewskiej christomimesis.MiniaturÄ™ akwizgraÅ„skÄ… trzeba raczej wpisać w atmosferÄ™ in-telektualnÄ… panujÄ…cÄ… wÅ›ród ówczesnych elit politycznych cesarstwa,która miaÅ‚a silny wyraz w przedstawieniach plastycznych, inspiro-wanych zapewne przez czÅ‚onków otoczenia wÅ‚adcy.Nie bez powoduBruno z Kwerfurtu, który podczas posÅ‚ugi kapelaÅ„skiej (997-998 r.)przesiÄ…kÅ‚ atmosferÄ… polityczno-ideologicznÄ… dworu Ottona III, na-zwaÅ‚ NajÅ›wiÄ™tszÄ… MariÄ™ PannÄ™ imperatrix augusta (Vita II, 2), tj.ty-tuÅ‚em, którym obdarzyÅ‚ te\ cesarzowÄ… matkÄ™ Teofano (Vita II, 12);ona sama zresztÄ… wielokrotnie go u\ywaÅ‚a w oficjalnych dokumen-34 Benedykt miaÅ‚ siÄ™ skar\yć Brunonowi na  chorobliwÄ… wolÄ™ cesarza" (Å›ywotpiÄ™ciu braci mÄ™czenników, 3).269tach (por.przyp.17).Faktycznie jednak  zapaÅ‚, z jakim przyrówny-wano mÅ‚odziutkiego monarchÄ™ do Chrystusa, wykraczaÅ‚ poza zwy-czaje przyjÄ™te za [jego] poprzedników" (R.MichaÅ‚owski 1997, s.71).Przejawem tego jest choćby okazjonalnie zastosowany w odniesieniudo Ottona III tytuÅ‚ rex regum (MGH Poetae V, s.633, nr 4 w.1).Nie zgadzam siÄ™ z J.Friedem (2000, s.212, przyp.14), \e  nienale\y przeceniać" tego faktu.ByÅ‚ to przecie\ tytuÅ‚ jednoznaczniezarezerwowany dla samego Chrystusa35, podobnie zresztÄ… jak pro-mienna mandorla i ich zastosowanie stanowiÅ‚o jednak ewenement,nawet w Å›rodowisku, w którym podkreÅ›lanie transcendentalnej wy-jÄ…tkowoÅ›ci wÅ‚adców miaÅ‚o znaczny zasiÄ™g.Na wspomnianej minia-turze ewangeliarza z Akwizgranu  Cesarz siedzi na tronie pomiÄ™dzyNiebem a ZiemiÄ… jak Christus Domini, z gÅ‚owÄ… w Niebie, pod rÄ™kÄ…boskÄ… i ze stopami na ziemi, tak jak Augustyn opisaÅ‚ istotÄ™ wÅ‚adcychrzeÅ›cijaÅ„skiego" (W.C.Schneider 2000, s.806).Potwierdzeniemtych  Å›wiÄ™tokradczych" skÅ‚onnoÅ›ci dworzan byÅ‚ przebieg uroczysto-Å›ci pogrzebowych Ottona III zaplanowanych  sprzecznie ze wszyst-kimi przepisami i zwyczajami liturgicznymi", bo na Wielki TydzieÅ„1002 r.(R.MichaÅ‚owski 1997, s.62).Czy\ tak ryzykowna propaganda chrystomimetyczna nie byÅ‚aczęściÄ… desperackiego ideologicznego sprostania deklaracjom cesarzybizantyÅ„skich, którzy uwa\ali siÄ™ za reprezentantów Boga w caÅ‚ejoikoumene i te\ nadu\ywali symboliki religijnej (por.A.Toynbee1973, s.346 n.)? Otto III nieraz patrzyÅ‚ na wizerunek Justynia-na I Wielkiego i Teodory, którzy w absydzie oÅ‚tarzowej koÅ›cioÅ‚aSan Vitale w Rawennie przedstawieni sÄ… w aureolach.Nie wiadomo, czy wiedziaÅ‚, \e w Bizancjum od VI wieku  aureola byÅ‚a częściÄ…cesarskiego »ekwipunku«, a nie symbolem Å›wiÄ…tobliwego \ycia"(K.Ciggaar 1995, s.50).WidziaÅ‚ natomiast aureole, z którymi da-li siÄ™ sportretować jego rodzice na wspomnianym ju\, zniszczonymdziÅ› fresku w San Salvator Maggiore w Rieti.Czy mo\e dziwić,\e i na pÅ‚aszczyznie religijnej autokreacji próbowaÅ‚  konkurencji35 Por.np.ilustracjÄ™ z Liber de landibus sanctae crucis Hrabanusa Mauraz wmontowanym w aureolÄ™ Chrystusa napisem REX REGUM ET D[OMI]N[U]s Do-minorum (J.von Schlosser 1892, tabl.1).270z chrzeÅ›cijaÅ„skimi cesarzami wschodniorzymskiego Konstantyno-pola" (W.C.Schneider 2000, s.802)? Mo\e o tym Å›wiadczyć pie-częć cesarska wprowadzona jesieniÄ… 997 r.w Akwizgranie.Ukazujeona Ottona III upozowanego na postać tronujÄ…cego Chrystusa, za-po\yczonÄ… wprost z awersów zÅ‚otych bulli bizantyÅ„skich (H.Kel-ler 2000, s.771 n.i ryc.490) i tamtejszych solidów (np.L.Wamser2004, ryc.60 na s.57).Identycznie, choć lustrzanie, przedstawionocesarza na situli z koÅ›ci sÅ‚oniowej przechowywanej dziÅ› w akwi-zgraÅ„skim skarbcu katedralnym (J.Fried 2000, ryc.477).Ale religijnÄ… wizjÄ™ wÅ‚adzy cesarskiej w dynastii saskiej mo\nawyprowadzić ju\ z czasów Ottona I, który oprócz wizerunku wÅ‚adcyjako konnego wojownika-zwyciÄ™zcy wprowadziÅ‚ wyobra\enie królatriumfujÄ…cego z pomocÄ… Bo\Ä….Kulminacja (?) tej tendencji nastÄ…piÅ‚awÅ‚aÅ›nie w czasach Ottona III, który z pewnoÅ›ciÄ… chciaÅ‚ być christia-nissimus ( Vita II, 22), aby nikt nie mógÅ‚ go przewy\szyć pobo\noÅ›ciÄ….Pewien wglÄ…d w jego wizjÄ™ wÅ‚asnej roli umo\liwia tytulatura, którawÅ‚aÅ›nie od wyprawy gnieznieÅ„skiej nabiera jednoznacznie religijnegowymiaru [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ines.xlx.pl