[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.146 ust.3).Podkreślić należy, że regulacje konstytucyjne dają podstawę do wyróżniania także funkcji rządzenia, która najbardziej podkreśla ustrojową rolę, samodzielność, ale i odpowiedzialność RM.3.Skład Rady MinistrówKonst.nie określa liczbowego składu RM, stąd też z regulacji prawnych zawartych w Ustawie Zasadniczej nie dowiadujemy się bynajmniej, ile osób wchodzi w skład tego organu.Natomiast Konst.w art.147 wylicza kategorie jej członków.Pierwsza z nich obejmuje Prezesa Rady Ministrów.Prezes RM pełni ważną rolę w rządzie i może łączyć swe stanowisko z funkcją ministra (art.147 ust.2).Drugą kategorię członków rządu stanowią wiceprezesi RM.Konstytucja nie wymaga bynajmniej powoływania wiceprezesów, stwierdza bowiem, że „mogą być powołani”.Konst.nie określa także liczby wiceprezesów RM, o tym również decyduje Prezes RM, który może wystąpić o powołanie jednego, dwu lub kilku wicepremierów.Kategorię trzecią, przy tym najliczniejszą, stanowią ministrowie, którzy spełniają podwójną rolę.Pierwsze z nich to członkostwo w organie kolegialnym, jakim jest RM, druga zaś polega na kierowaniu resortem lub wypełnianiu zadań powierzonych im przez Prezesa RM.Czwarta kategoria członków RM obejmuje przewodniczących określonych w ustawach komitetów.Z tego tytułu aktualnie w skład rządu wchodzą: przewodniczący Komitetu Badań Naukowych, szef Rządowego Centrum Studiów Strategicznych i przewodniczący Komitetu Integracji Europejskiej.Słusznie więc podkreśla się że w składzie RM obserwuje się zhierarchizowanie jej członków, bowiem wewnętrzną strukturę rządu określają następujące przesłanki: a) kierownictwo polityczne premiera, b) zróżnicowanie statusu ustrojowego ministrów, c) ograniczona samodzielność ministrów, d) ograniczona zasada kolegialności.4.Tryb powoływania RMPrawem powoływania RM dysponuje Prezydent, który w tej dziedzinie odgrywa bardzo ważną rolę.To właśnie on rozpoczyna proces tworzenia rządu, desygnując Prezesa RM.Zostaje nim polityk reprezentujący albo najliczniejszą w Sejmie partię polityczną, albo przedstawiciel koalicji, a więc ugrupowań zdecydowanych przyjąć wspólny program stanowiący podstawę działania RM.Opierając się na przeprowadzonych rozmowach politycznych i przyjętych uzgodnieniach desygnowany Prezes RM przedstawia Prezydentowi propozycje dotyczące składu rządu.Prezydent powołuje Prezesa RM i pozostałych członków rządu, a winien tego dokonać w ciągu 14 dni od dnia pierwszego posiedzenia Sejmu lub od dnia przyjęcia dymisji poprzedniej RM.Odbiera też przysięgę od członków nowo powstałej Rady Ministrów i wręcza im nominacje.Powołany Prezes RM ma obowiązek w ciągu 14 dni przedstawić Sejmowi program działania RM i zgłosić wniosek o udzielenie rządowi wotum zaufania.Tryb postępowania w sprawie udzielenia rządowi wotum zaufania określa bliżej art.61a Regulaminu Sejmu.Obejmuje on niejako trzy etapy.Pierwszy to przedstawienie przez Prezesa RM na posiedzeniu Sejmu expose, czyli programu gabinetu wraz z wnioskiem o wotum zaufania dla powołanego już przez Prezydenta rządu.Drugi to przeprowadzenie dyskusji, w trakcie której zgłaszane są zapytania i prezentowane stanowiska klubów oraz kół poselskich.Dyskusję kończy wystąpienie Premiera, po którym nikt już nie może zabrać głosu.Trzeci etap to głosowanie nad wnioskiem zgłoszonym przez Prezesa RM.Do przyjęcia tej uchwały wymagana jest bezwzględna większość głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów.Jeśli działania podjęte przez Prezydenta nie przyniosą rezultatu i desygnowany kandydat na premiera nie zdoła wykonać powierzonej mu misji albo też gdy powołany rząd nie uzyska wotum zaufania, dalsze działania podejmuje Sejm (art.154 ust.3).W okresie 14 dni Sejm powinien dokonać wyboru Prezesa RM oraz proponowanych przez niego członków RM bezwzględną większością głosów także w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów.Tak wybraną RM powołuje Prezydent, czyli wręcza premierowi i członkom rządu nominacje oraz odbiera od nich przysięgę.W tym kolejnym (już trzecim) trybie powoływania RM inicjatywa ponownie przechodzi w ręce Prezydenta, który w ciągu 14 dni powołuje Prezesa RM, a na jego wniosek pozostałych członków rządu i odbiera od nich przysięgę.Natomiast Sejm w ciągu kolejnych 14 dni udziela RM wotum zaufania tym razem już zwykłą większością głosów.Prezydent podejmuje zatem działania zmierzające do powołania RM, jak także ma zagwarantowany udział w zakończeniu przez nią działalności, został bowiem upoważniony do przyjmowania dymisji rządu.Do złożenia dymisji na ręce Prezydenta zobowiązany jest Prezes RM w czterech przypadkach.Po pierwsze - musi to uczynić na pierwszym posiedzeniu nowo wybranego Sejmu (art.162 ust
[ Pobierz całość w formacie PDF ]