[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.mknęło się za bramą placówki opiekuńczej.Ale niekiedy Złe doświadczenia są czasem tak bardzo bolesne,jest te\ potrzebne bardziej bolesne spotkanie z samot- tak głęboko spychane w podświadomość, \e wychowan-KWARTALNIK PEDAGOGICZNO-TERAPEUTYCZNY NR 3-4/200159 Nasze Forumkowie domów dziecka zbyt mocno zakotwiczają się w świe- ukazuje ró\ne rodzaje samotności.Czytelnik poznajecie fantazji.Lektura wspomnianych powy\ej utworów nie więc, w jaki sposób odczuwa ją Aurelka Jedwabińska,uciekająca z własnego bardzo emocjonalnie zimnegotylko umo\liwia identyfikację z bohaterem, ale pomagadomu na obiadki do państwa Lewandowskich, czy jakieodnieść się do znanych im sytuacji ekonomicznych i spo-emocje targają Bebe i Koziem, kiedy zostają sami połecznych.Mo\e mieć tak\e istotne znaczenie na drodzewyjezdzie matki za granicę.Ma więc czytelnik mo\liwośćdo usamodzielniania się i wyrabiania postaw społecz-konfrontacji ró\nych odmian samotności literackich bo-nych, w tym bardzo wa\nej  postawy opiekuńczej.Czy-haterów z własnymi emocjami.tając bądz słuchając dyskusji o losach bohaterów ksią\ekObrazy rodzin, które znajdują się na kartach jejMarii Józefackiej mogą odwoływać się tak\e do znanychksią\ek, rzadko kiedy są podobne do rodzin, które pa-sobie innych utworów literackich, ale opisane w utworzesytuacje sprzyjają przede wszystkim uruchomieniu od- miętają wychowankowie domów dziecka, ale te ksią\-wołań do własnej przeszłości.To mo\e pomóc czytel- kowe, pełne matczynego ciepła, mogą stać się wzorcemdla własnego, który zało\ą w przyszłości.nikom nawiązać kontakt z rzeczywistością, wrócić doświata realnego i dobrze się w nim poczuć.Pomóc mogątak\e inne ksią\ki tej samej autorki.W Koronie PółnocyBiblioterapia w szkole podstawowejmamy wspaniały przykład mocnych więzów rodzinnych.a) uczestnicy biblioterapiiChocia\ czytelnik spotyka tu równie\ dwie matki, którychpostawy są negatywne, to jednak razem z bohaterami Coraz częściej pedagodzy szkolni i nauczyciele widządoświadcza tego, o czym sam zapewne w skrytości konieczność objęcia pomocą psychologiczną uczniów,którzy nie mogą sobie poradzić z własnymi problemami.ducha marzy.Matczyna miłość przebija się bowiem przezCzęść z tych problemów ma swoje podło\e w zaburzo-okowy materialnych ograniczeń, pokonuje egoizm.Czytel-nym zdrowiu uczniów, braku opieki i w zaniedbaniachnik nabiera przekonania, \e miłość i intuicja matki jestwychowawczych domu rodzinnego.Nale\y więc bardzow stanie pokonać ró\ne przeszkody, aby dwie bliskiewnikliwie przyglądać się wychowankom, aby opracowaćsobie osoby mogły odnalezć drogę do siebie.To nic, \edla nich odpowiedni program terapeutyczny z zastoso-bohaterowie mówią tu językiem stylizowanym na gwaręwaniem środków czytelniczych.kaszubską.To jeszcze jedna uniwersalna prawda o \yciu,W zale\ności od rodzaju grupy terapeutycznej opra-\e bez względu na szerokość geograficzną problemycowuje się odpowiednie modele postępowania bibliotera-młodych ludzi mogą być bardzo podobne.peutycznego.I tak:Podobną, terapeutyczno-wychowawczą funkcję mogą" uczniowie niepełnosprawni mogą potrzebować mo-pełnić utwory Małgorzaty Musierowicz.Szczególnie jejdelu postępowania przeciwdziałającego poczuciu mniej-cykl określany przez bibliotekarzy i krytyków jako  Je\y-szej wartości oraz modelu wspomagającego proces ichcjada", bo akcja wszystkich powieści ma miejsce w dziel-akceptacji w grupie;nicy Poznania  na Je\ycach.We wszystkich ksią\kach" uczniowie przewlekle chorzy mogą korzystać tak\eMałgorzaty Musierowicz odnajdujemy spójny system war-z powy\szych modeli oraz modelu wzmacniającego ichtości.Młody czytelnik z pomocą autorki bezpiecznieaktywizację intelektualną, zmierzającego do wykorzysta-mo\e odkrywać siebie samego.Mo\e dokonywać kon-nia metody szybkiego uczenia się;frontacji swoich przekonań z przekonaniami bohaterów" uczniowie o zaburzonym zachowaniu i ci, którzyi zmierzać do realizacji wartości humanistycznych.Ksią\kiweszli w kolizję z prawem, mogą uczestniczyć w takimte dają tak\e szansę poznawania innych ludzi, zrozu-modelu postępowania biblioterapeutycznego, który po-mienia ich przekonań i sposobów postępowania.Uczązwoli im odkryć samego siebie i zmierzyć się z proble-te\ tolerancji.Zachęcają do bycia dzielnym, wielkodusz-mem dobra i zła, kary i nagrody.Mo\e to być model prze-nym i szlachetnym.Jednocześnie pozwalają zachowaćciwdziałający zachowaniom agresywnym lub model prze-czytelnikowi dystans do własnych niepowodzeń i zwrócićciwdziałający postawie  ofiary ;się ku sprawom innych ludzi.Małgorzata Musierowicz" uczniowie bardzo zdolni, prze\ywający ró\nego ro-stara się przekonywać, \e największym dobrem jestdzaju fobie, mogą uczestniczyć w takim modelu postę-człowiek, \e nale\y przezwycię\ać własny egoizm, uprze-dzenia i uczyć się patrzeć na siebie krytycznie, ale powania biblioterapeutycznego, który pozwoli im nabraćobiektywnie.Mówi w prosty sposób o trudnych spra- umiejętności asertywnych zachowań;wach: o miłości, o stosunkach młodzie\y z dorosłymi, " uczniowie mający kłopoty z nauką mogą uczestni-o ró\nych obliczach moralności.Zachęca do dyskusji czyć w modelu przeciwdziałającym poczuciu ni\szejo kłamstwie  w imię czegoś" [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ines.xlx.pl