[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.punktach handlowo-usługowych, zrealizowano nimi (do końca drugiego półrocza 2005) 65 mln transakcji nałączną sumę 7,745 mld zł.Wykres 14.Liczba punktów akceptujących płatności kartami w Polscew latach 1998-2005140129,6**118,8126112,0*112,9112100,893,4988472,37050,3564228141998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005Q2yródło: opracowanie własne na podstawie: NBP, Rynek kart., art.cit.* oraz danych NBP(stan na II kwartał 2005)**89Urządzeń do akceptacji kart płatniczych jest około 160 tys.Liczba obsługiwanychprzez centra punktów handlowych nie pokrywa się z liczbą terminali czytających karty,gdy\ część sklepów ma po kilkanaście urządzeń.Prawie 120 tys.z nich to elektroniczneurządzenia akceptujące karty, czyli terminale POS, w dalszym ciągu stosowane sąrównie\ tzw.imprintery, czyli maszynki ręczne popularnie zwane \elazkami, jednak\eprawie 100% transakcji kartami jest realizowanych w terminalach elektronicznych.Najwięcej sklepów przyjmujących zapłatę kartą jest w du\ych miastach.Są ju\ takiemiejsca, jak stacje benzynowe, restauracje czy hipermarkety, gdzie płatność kartą jestrównie częsta jak gotówką.Wcią\ jednak siec akceptacji plastikowych pieniędzy jestu nas uboga w stosunku do Europy Zachodniej czy Stanów Zjednoczonych.Rozliczaniem transakcji dokonywanych przy u\yciu kart i obsługą terminali zajmujesię w Polsce kilka spółek.Najsilniejszą pozycję na tym rynku mają: najstarszy, z niemal15-letnią tradycją PolCard, Centrum Kart i Czeków nale\ące do Banku Pekao S.A.,eService gdzie udziały posiada PKO BP oraz Card-Point.Sklepy sprzedające swojetowary wyłącznie przez Internet mogą współpracować z eCardem lub PolCardem.Ju\ dopołowy 2005 roku o 12% wzrosła wartość transakcji dokonywanych przez Internetw porównaniu z analogicznym okresem w roku 2004.Zwiększyła się tak\e- o ponad23%- ich liczba.Coraz więcej posiadaczy kart docenia wygodę oraz bezpieczeństwodokonywania zakupów przez Internet.Stan rozwoju bankowości samoobsługowej (self banking u) na chwilę obecnąpozwala ocenić ten kanał dystrybucji usług bankowych jako dojrzały i w pełniukształtowany.Nie nale\y jednak zapominać, i\ osiągnięcie tego poziomu zajęło około15 lat.Nowoczesnym formom e-bankowości stawia się w dzisiejszych czasachwyzwanie szybszej akceptacji rynkowej, a nawet wyprzedzanie powszechniestosowanych rozwiązań.5.2.3.Home-bankingHome-banking, jako pionier komputerowego kanału dystrybucji usług bankowych,został wprowadzony w Polsce po raz pierwszy w 1993 roku przez Bank RozwojuEksportu, a ze względu na wysokie koszty eksploatacji kierowany był przede wszystkimdo klientów instytucjonalnych.Funkcjonowanie tego rodzaju systemów jest kosztowne,poniewa\ wią\e się z dodatkowymi wymaganiami sprzętowymi oraz zakupemspecjalistycznego, dostosowanego tylko do wybranego systemu oprogramowania i jegosystematyczną aktualizacją.Liczba klientów korzystających z usługi home-banking systematycznie rośnie.Wahasię ona od kilkudziesięciu do kilkuset w poszczególnych bankach.Na koniec 1998 roku(wykres 15) miało w swojej ofercie tę usługę około 47 banków komercyjnych,a korzystało z niej ponad 17 tys.przedsiębiorstw.194 w końcu 2000 roku było to ju\ około50 banków i około 40 tys.klientów, jednak\e do roku 2002 tylko 8% zarejestrowanychmikrofirm korzystało z tego typu usługi.195194A.Rzeznik, G.Kotliński, op.cit., s.338195B.Zwiecka, op.cit., s.10090Wykres 15.Rynek home-banking u w 1998 roku w PolsceBank Zląski11%pozostali33%BRE21%WBK2%Bank HandlowyKredyt Bank9%Pekao S.A.6%Citibank12%6%yródło: opracowanie własne na podstawie: A.Kniaz, Niechciany e-banking,w: http://www.pckurier.pl/ archiwum/art0.asp?ID=655, 2000 nr 20 (24.01.2006)oraz A.Rzeznik, G.Kotliński, op.cit., s.338Najwięcej klientów korzystających z tej usługi w roku 2004 miał, podobnie jakw 1998 roku, BRE Bank S.A., który opanował około 1/5 rynku.Było to zasługącieszącego się dobrą opinią - opracowanego przez informatyków banku - systemuBRESOK.U\ytkownicy BRESOK dokonywali w banku ponad 70% płatności.w czołówce pod względem liczby klientów korzystających z usługi home-bankingplasowały się tak\e: Bank Pekao S.A., Kredyt Bank S.A., BZ WBK S.A., ING BankZląski S.A.i Bank Handlowy S.A.196 Przegląd oferty banków polskich w 2005 r.przedstawia tabela 8.Rozwój home-banking u w Polsce, nie ograniczył się do wzrostu ilościowego, miałon tak\e charakter jakościowy - w ostatnich latach wiele banków pracowało nadpoprawą funkcjonalności stosowanych systemów.Home-banking bowiem wymagał zainstalowania aplikacji u klienta i stałej jej obsługi -modernizacji, w przypadku wdra\ania nowych rozwiązań systemowych, konserwacji,szkolenia pracowników firm.Tworzyło to problemy natury logistycznej zmianytrzeba było wprowadzać u bardzo wielu, w niektórych bankach nawet u tysięcyklientów.Ponadto generowało to wysokie koszty, zarówno po stronie banku, jaki u\ytkownika.Atut rozwiązania off-linowego polegał niewątpliwie na tym, \eu\ytkownik nie musiał mieć stałego łącza internetowego.Dziesięć lat temu miało toznaczenie, ale dziś jest inaczej.Gdy w 2003 roku Bank BPH S.A.przeprowadził badaniau swoich klientów korporacyjnych, okazało się, \e prawie wszyscy posiadają stałydostęp do Internetu.To spowodowało, \e bank zaczął powa\nie myśleć o wprowadzeniusystemu on-linowego, internetowego.Wygodniejszego, bo zainstalowanego w jednymmiejscu, w banku (tu tak\e wprowadza się wszelkie zmiany), bardziej elastycznegoi tańszego197.Tym śladem podą\yły równie\ inne banki, które rozpoczęły swoisty procesmigracji klientów z systemów home-banking u na systemy internetowej obsługiprzedsiębiorstw.196A.Rzeznik, G.Kotliński, op.cit., s.339197M.Pokojska, Do banku przez Internet, w: http://cfo.cxo.pl/artykuly/48432_1.html (19.12.2005)91Tabela 8.Oferta home banking w Polsce w 2005 r.na przykładzie wybranych banków.Kredyt ING BankNazwa banku PKO BP BRE Bank BPH S.A.Pekao S.A.BZ WBK MilleniumBank Zląskistosowany MultiCash PRO- HomeMulticash BRESOK Multicash Minibank24 ESOBIGsystem PRO OFFICE bankingkosztinstalacji 300 300 b.d.300 250[PLN]wg.indywi-dualnejb.d.b.d.rozmowy100/z klientem30 dlaopłataposiadaczymiesięczna 95 100 120 90konta[PLN]Ekstra-biznesyródło: opracowanie własneBanki wybierały jeden z trzech modeli przechodzenia na kanał internetowy.Jednerozwijały system działający w bankowości detalicznej, dopisując nowe funkcjonalności(na przykład przelewy zagraniczne).Inne jako punkt wyjścia przyjmowały systemoff-linowy (home-banking) i przenosiły go na platformę internetową, pozostawiajączakres funkcjonalności na niezmienionym poziomie.Jeszcze inne instalowały system,który obowiązywał w ich zagranicznych spółkach macierzystych, przystosowując gow miarę mo\liwości do potrzeb klienta lokalnego lub tworzyły, jak BPH S.A.,maksymalnie uniwersalną platformę transakcyjno-komunikacyjną
[ Pobierz całość w formacie PDF ]