[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Rady były też uprawnione silnej zależności od władz rządowych, co wyklu-do przedkładania rządowi projektów zmian cza interpretowanie administracji w�miastachregulacji prawnych odnoszących się do miast.rosyjskich pod koniec XIX w.jako współczes-Do prowadzenia poszczególnych spraw gos- nego, działającego w�warunkach pełnej decen-podarczych i�administracyjnych, rada miejska tralizacji, samorządu terytorialnego.mogła powołać specjalne komisje, które współ- Organem wykonawczym rady był zarząddziałały z�zarządem miejskim75.miejski, składający się z�wybranych przez radęW�aspekcie realizacji postulatu samo- prezydenta (w�miastach mniejszych burmistrzadzielności wspólnot samorządowych należy  �gołowy), 2 6 członków zarządu i�sekretarza.podkreślić, że pierwotnie organy nadzorcze Prezydent (burmistrz) i�członkowie zarządu miej- �gubernatorzy realizowali tylko ogólny nadzór skiego byli uznawani za urzędników państwowychnad organami samorządowymi i�mogli uchylać i�zatwierdzani na swoje stanowiska odpowiedniorozstrzygnięcia tych organów jedynie z�powo- przez gubernatora lub ministra spraw wewnętrz-dów formalnych; nawet jednak wtedy organy nych (zależało to od wielkości miasta).Opróczte mogły odwoływać się do Senatu76.Taki układ uchwał rady, zarząd wykonywał zadania poru-pomiędzy organami samorządowymi a�orga- czone przez państwo.Zadania te naturalnie nienami nadzorującymi te organy jest układem były  �jak dzisiaj  �zlecane w�drodze porozumie-w�pełni współczesnym  �administrację lokalną nia, lecz w�drodze przekazania z�pozycji organóww�miastach na Ziemiach Zabranych przez krótki organizacyjnie i�funkcjonalnie zwierzchnich.okres jej istnienia można zatem bez wątpieniaokreślić mianem samorządu terytorialnego.Sa- 3.2.Samorząd wiejskimodzielność samorządu szybko jednak ogra-niczono.Aleksander III wprowadził bowiem W�1861 r.w� guberniach zachodnich Ro-zasadę, że wszystkie ważniejsze uchwały rady sji wprowadzono, wraz z�reformą włościańską,miejskiej, zwłaszcza dotyczące planu zabudowy mechanizmy samorządu wiejskiego79.Gminamiasta i�skarbowości, podlegały zatwierdzeniu wiejska, podobnie jak w�Królestwie, była gmi-organów nadzorczych  gubernatora i�ministra ną zbiorową.Samorząd wiejski różnił się jednakspraw wewnętrznych77.Uchwały rady miej- od samorządu w�Królestwie.Ustanowiono go je-skiej były badane nie tylko z�uwzględnieniem dynie na ziemiach włościańskich, wyłączając spodkryterium legalności, ale także celowości gos- działania organów samorządu folwarki.Miał onpodarczej i� co ważniejsze  �politycznej.Wła- więc charakter stanowy  �wyłącznie włościański80;dze nadzorcze były uprawnione do odmowy był dwustopniowy: gromadzki  �sielski (gromadązatwierdzenia uchwały rady miejskiej, a�także była pojedyncza wieś) i�gminny (wołostny).W�gromadzie organami samorządu były ze-74branie gromadzkie (sielskij schod) i�starosta (siel-Najważniejszymi zródłami dochodów miejskich były sa-moistny podatek szacunkowy od nieruchomości miejskichskij starosta).Zebranie  �organ uchwałodawczyi�podatek od przemysłu i�handlu; miasta uzyskiwały teżdochody z�majątku miejskiego i�przedsiębiorstw miejskich.78Ponadto istniały podatki od szynków i�restauracji, od koni A.Pragier, Zarys., cz.I, s.166.79wjazdowych, samochodów i�psów, opłaty za korzystanie Szerzej nt.reformy wiejskiej w�Rosji zob.np.M.Sczanie-z�placów i�wybrzeży  �daniny te odgrywały jednak sto- cki, Powszechna historia., s.545 546; reformę włościań-sunkowo małą rolę w�budżetach miejskich (szerzej zob.ską na Ziemiach Zabranych wnikliwie omawia S.Kutrze-np.B.Markowski, Finanse samorządu., s.305).ba, Historya., s.201 203; zob.też np.K.Grzybowski,75A.Pragier, Zarys., cz.I, s.166.Od uwłaszczenia., s.107 108.76 80M.Sczaniecki, Powszechna historia., s.551.B.Wasiutyński, Ustrój., s.86; S [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ines.xlx.pl