[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Zawód nauczycieIski w dużej mierze poIega na wykorzystywaniu zasobów osobistych.Granicapomi�dzy tym, jak wykonuj� konkretne dzia�ania, a kim jestem, jest p�ynna.St�d szczególna koniecz-noS� uczenia si� przyjmowania i nadawania informacji zwrotnych na poziomie osobistym.Przyjmowanie informacji zwrotnej wi��e si� z naturalnymi trudnoSciami, które tkwi� g��boko w ka�-dym z nas.Przedmiotem informacji zwrotnej s� dwa drogie nam na ogó� obrazy samego siebie: obrazSpo�eczne Towarzystwo OSwiatowe  Szkolenie dla nauczycieli i dyrektorów PAOW30 Rozwijanie umiej�tnoSci wychowawczychuformowany na mój w�asny u�ytek i ten, który przedstawiam otoczeniu.Oba te wizerunki s� istotnymelementem poczucia naszej to�samoSci  dlatego tak trudno ryzykowa� ich zmiany.Ka�dy z nas ma ponadto ustalone (wypracowane) wzorce kontaktowania si� z innymi ludxmi, a wnaszej kulturze nie ma wSród nich naturalnego wzorca udzielania informacji zwrotnych.informacja zwrotna jest zawsze subiektywna  nie jest wyrokiem, nie jestem  taki , a jedynie ktoS tak mnie widzi, tak na mnie reaguje i mówi nam o swoich odczuciach, mySlach, wyobra�eniach.Mówimi o sobie.Warunkiem korzystnego oddziaływania informacji zwrotnej jest poczucie bezpiecze�stwa w rela-cjach z osob�, od której te informacje otrzymuj�.JeSli mam do tej osoby zaufanie, jeSli wierz� w jej �ycz-liwoS� i w to �e jestem dla niej celem, a nie Srodkiem do osi�gni�cia jej osobistych celów, jeSli jestemprzekonany, �e podstawowym celem jej informacji jest moja osobista korzyS�  wówczas jestem gotówprzyj�� nawet najtrudniejsze informacje nt.mojego funkcjonowania i rzeczywiScie z nich skorzysta�.Nauczyciel powinien w praktycznych sytuacjach nauczy� si� udzielania i przyjmowania informa-cji zwrotnych (mo�na si� tego uczy� na warsztatach dotycz�cych komunikacji lub umiej�tnoSciwychowawczych), a nast�pnie nauczy� tego uczniów.Oto kiIka podstawowych zasad udzieIania i przyjmowania informacji zwrotnych:zaczynaj od informacji pozytywnych, rozpoczynaj�c od informacji krytycznych mo�esz urucho-mi� mechanizmy obronne ucznia;przekazuj konkretne informacje zwi�zane z konkretnym zachowaniem (zdarzeniem), tak, abyucze� dowiedzia� si�, co Twoim zdaniem robi dobrze, a co móg�by zmieni�; ucze� nie skorzystaz informacji zbyt ogólnej;mów o tym, co ucze� mo�e zmieni�  informacja zwrotna powinna dotyczy� tych spraw, na któreucze� ma wp�yw;mów o tym, co zdarzy�o si�  tu i teraz  najlepiej jeSli informacja zwrotna dotyczy zdarze�,których nie musimy wydobywa� z pami�ci, co mo�e by� powodem nieporozumie�; Natychmia-stowe przekazanie swoich odczu�, zw�aszcza negatywnych, daje te� mo�liwoS� rozwi�zaniatrudnej sytuacji;unikaj ocen, nakazów, moralizowania, diagnozowania  na rzecz opisu.Informacja zwrotnapowinna skupia� si� na odczuciach i opiniach na temat konkretnych zachowa� danej osoby, anie na ocenie tej osoby lub interpretacji jej zachowa�.pozostawiaj wybór uczniowi  powinno unika� si� przekazywania rad i narzucania swoich po-mys�ów; ucze� powinien sam zdecydowa�, czy i jak chce skorzysta� z naszych spostrze�e�;skupiaj si� na potrzebach ucznia  informacja zwrotna powinna przynieS� mu korzyS�, a nie by�sposobem na uwolnienie nagromadzonych emocji nauczyciela;zadbaj o okolicznoSci przekazywania informacji zwrotnych  informacje (zw�aszcza trudne) po-winny by� przekazywane w okolicznoSciach umo�liwiaj�cych uczniowi ich spokojne wys�ucha-Spo�eczne Towarzystwo OSwiatowe  Szkolenie dla nauczycieli i dyrektorów PAOW31 nie.Chodzi zw�aszcza o to, aby by�o wystarczaj�co du�o czasu na ich wys�uchanie i przemySle-nie, aby otoczenie zapewnia�o poczucie bezpiecze�stwa (np.nie przed ca�� klas�) a stan emo-cjonalny ucznia umo�liwia� przyj�cie informacji, np.informacje nie przynios� korzySci, jeSli ucze�jest zdenerwowany, zaaferowany, przygn�biony.Przyjmując informacje zwrotne:Wys�uchaj informacji bez natychmiastowego odrzucania, usprawiedliwiania si� lub innych formobrony.Obrona, zw�aszcza przed informacjami krytycznymi, jest naturalnym odruchem.Po�y-tek jednak z niej niewielki, skoro naszym celem jest skorzystanie z tego, �e inni ludzie widz� naslub sytuacj� inaczej ni� my.Natychmiastowa obrona mo�e tylko zniech�ci� nadawc� do dziele-nia si� swoimi spostrze�eniami.Upewnij si�, czy dobrze zrozumia�eS komunikat; w razie w�tpliwoSci warto sprawdzi�, np.stosu-j�c parafraz�, co nadawca ma na mySli.Nie poprzestawaj na informacji z jednego xród�a  rozmaite osoby odbieraj� nasze zachowaniew odmienny sposób; porównanie ich spostrze�e� mo�e si� okaza� bardzo wartoSciowe.PrzemySl informacj� i sam podejmij decyzj�, jak j� wykorzysta�.Z niektórymi spostrze�eniamimo�esz si� nie zgadza�, inne wolno uzna� za ma�o wa�ne.Zale�y to tylko od Ciebie.ProS o informacj� zwrotn�  jeSli ci na niej zale�y, a z jakichS powodów jej nie otrzymujesz (np.uczniowie lub wspó�pracownicy nie s� pewni Twojej reakcji na uwagi krytyczne), to warto otwar-cie o ni� poprosi� [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ines.xlx.pl